De NS is goed bezig

Advertentie

ns cover trNS bestelt laatste locs voor de HSL-Zuid. We hadden al een reactie op ons vorige artikel, dat er nog 8 van deze locs in de pijpleiding zaten. Onze collega’s van OV-Magazine schrijven het al, dat de NS de laatste 8 Traxx ook laat komen.
De oorspronkelijke bestelling bij Bombardier bevatte 19 locs, gevolgd door 18 stuks uit de eerste optie. Met de laatste bestelling komt NS nu op een totaal van 45 Traxx-locs. Daarnaast rijdt nog een twintigtal locs van leasebedrijven in dienst van NS. Vooral naar Brussel volgens een machinist op Amsterdam CS.
Zoals in de voorgaande bestellingen gaat het om locs van het type Traxx MS serie 186, geschikt voor 160 kilometer per uur en uitgerust met ETCS level 2 voor het rijden op de HSL-Zuid. NS gaat de treindiensten over de HSL-Zuid uitvoeren als ‘sandwich’-bedrijf: aan beide uiteinden van de trein een locomotief met daartussen de rijtuigen. In deze samenstelling kunnen beide locomotieven actief zijn, waardoor de trein sneller kan optrekken.
De locs worden ingezet voor drie binnenlandse treindiensten over de HSL-Zuid: Amsterdam Centraal–Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal–Breda en Den Haag Centraal–Eindhoven. Daarnaast gaan de locs ook rijden in de Beneluxtrein, de uurdienst Amsterdam Centraal–Brussel Zuid vanaf december 2017 via de HSL-Zuid.
De rijtuigen voor de Beneluxtrein worden de ICRm-rijtuigen, die momenteel worden gemoderniseerd en aangepast in de Nedtrain-werkplaats in Haarlem. Zij krijgen onder meer een nieuw interieur en een gesloten toiletsysteem. De nieuwe opzet van de Beneluxtrein zal ongeveer tien jaar blijven. In 2025 worden de Traxx-locs en ICRm-rijtuigen afgelost door de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), waarvoor Alstom als preferred bidder is geselecteerd. NS hoopt de bestelling deze zomer definitief te kunnen maken.
Maar de NS doet meer voor haar reizigers, al is het natuurlijk wel een inhaalslag. Aan de nieuwe (SNG) Sprinters is een begin gemaakt door het eerste exemplaar te produceren bij CAF in Spanje. Binnenkort op deze site meer hierover.  Bron: OV-Magazine/Quintus Vosman foto: Op De Rails

1 Comment

  1. De Traxx MS 186 is zonder meer een uitstekende goederenlocomotief. Maar hoe geschikt is deze voor maximaal 140 km/u gebouwde loc voor gebruik op een hogesnelheidslijn? Waarom koopt de NS geen locomotief die geschikt is voor 200 km/u? In combinatie met de Belgische I11 rijtuigen heb je dan een trein die de titel “hoge snelheid” niet beschaamt.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.