De NS gaf wel op

Terwijl de halve Treinennieuws redactie, de Nederlandse renners en fietsers aanmoedigde om de Alp d’Hu(Z)es berg (Frankrijk) te beklimmen, onder het motto “Opgeven is geen optie”, de actie van het KWF, gaf de directie van de NS wel op. “Onze” Bianca kreeg geen sponsor in deze kredietcrisis tijd, maar kreeg gelukkig genoeg donaties binnen om te starten. Ja, opgeven was geen optie voor haar en liep in 2 uur en 30 minuten de welbekende 21 bochten omhoog en trainde de laatste dag zelfs op de fiets. De directeur van de Nederlandse Spoorwegen dacht er anders over. We kunnen niet zeggen dat hij van een rijdende trein sprong, maar Bert Meerstadt dacht: “Ik hang de Fyra aan de wilgen en ik laat de boel de boel. Laat de regering of mijn opvolger de miskoop van de treinen maar met AnsaldoBreda in Italië opknappen.” Maar hoe is deze enorme miskoop eigenlijk ontstaan? Wie heeft de bestelling bij deze onbekende hogesnelheidstreinen fabrikant besteld? Wilde de NS echt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Of zijn er weer smeergelden aan een of andere persoon betaald, om de order aan AnsaldoBreda tot te kennen? AnsaldoBreda, leverancier van de Fyra-treinen, verwerpt de beschuldigingen van de NS en Belgische Spoorwegen dat er van alles mankeert aan de voertuigen en dat de treinen niet veilig zijn. Foto’s van de NMBS die onze redactie bereikten, tonen een heel ander beeld. Het zal ongetwijfeld wel het bekende kat en muis spelletje worden en er zullen wel weer bewindslieden hun portefeuille terug geven. Er zal wel een parlementaire enquête over de Fyra komen. De extra kosten worden natuurlijk weer gewoon aan de reiziger door berekend. Nee dan vinden wij de mensen die de afgelopen week de Alp d’ Huez oranje of rood wit blauw kleurden, betere bestemmingen voor hun geld deden. Wij zijn weer terug op de redactie. Natuurlijk de kranten van de afgelopen week afgespeurd of er al een oplossing voor het treinprobleem aangedragen is. Tot op dit moment niets.

 

 

Het debacle met de Fyra geeft in België en Nederland aanleiding tot veel ironie. Op een A-viertje van de NMBS drijft graffitikunstenaar Nawas de spot met de ramptrein van de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda. Op een deur staat het opschrift ‘Retorno’. Duidelijke taal.
Foto Alain Janmart

%d bloggers op de volgende wijze: