De nieuwe Siemens “Velaro Novo”

Siemens presenteert zijn nieuwe hogesnelheidstrein “Velaro Novo”

Verbeterde passagierservaring en lagere levenscycluskosten
30 procent energiebesparing, 15 procent lichter
Trein wordt getest sinds april 2018

Siemens presenteert een nieuw concept voor hogesnelheidstreinen op de InnoTrans 2018, ’s werelds grootste vakbeurs voor spoorwegtechnologie, die in september in Berlijn weer gehouden wordt. De Velaro Novo heeft nieuwe normen voor efficiëntie en duurzaamheid en biedt tegelijkertijd het hoogste passagierscomfort en gemak. Siemens heeft het nieuwe hogesnelheidsplatform ontwikkeld voor service van 250 tot 360 km per uur over de hele wereld.
“De Velaro Novo is ons antwoord op de wereldwijde vraag naar hogesnelheidstransporten. De nieuwe trein schrijft een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van Velaro en biedt operators de mogelijkheid om tijdens de gehele levenscyclus van de trein het comfort en de economie van passagiers te verbeteren. het resultaat van vijf jaar ontwikkeling: een platform dat uniek geoptimaliseerd energieverbruik en onderhoudskosten biedt, evenals maximale flexibiliteit en betrouwbaarheid “, zegt Sabrina Soussan, CEO van de divisie Mobiliteit bij Siemens.
Met een snelheid van 300 km per uur verbruikt de nieuwe hogesnelheidstrein 30 procent minder energie dan de vorige Velaro-modellen, wat zich vertaalt in een gemiddelde besparing van 1.375 ton CO2 per jaar. Dankzij de lichtgewicht constructie is het gewicht van de trein met 15 procent verminderd. Tegelijkertijd werd de beschikbare ruimte voor passagiers met tien procent verhoogd. De carrosserie is gebaseerd op het concept van de lege buis, wat betekent dat er geen permanente installaties in de wagens zijn en dat het interieur kan worden ingericht volgens de wensen van de klant. Dergelijke configuratie-opties maken de Velaro Novo toekomstbestendig en flexibel en de treinen kunnen zelfs na jaren in bedrijf worden aangepast aan de nieuwe behoeften van de bestuurder. Onderhoudskosten worden verlaagd dankzij de integratie van de modernste meet- en sensortechnologie.

Siemens test onderdelen van de nieuwe hogesnelheidstrein sinds april 2018. Een Novo-testwagen, geïntegreerd in de ICE S van DB Systeemtechniek, wordt momenteel getest door heel Duitsland.

Siemens ontwikkelde eerder vier generaties van de Velaro. De treinen zijn sinds 2000 in dienst en zijn momenteel actief in Duitsland, Nederland, België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, China, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Turkije. De Velaro-vloot dekt meer dan een miljoen kilometer per dag. In Duitsland staat de Velaro bekend als de ICE 3 (serie 407), geëxploiteerd door Deutsche Bahn AG.
Siemens begon in 2013 met de ontwikkeling van het nieuwe Velaro Novo-concept en kan vanaf 2023 de eerste treinen in gebruik nemen. Siemens introduceert het nieuwe concept voor een internationale beurs in de InnoTrans 2018 als onderdeel van een digitale enscenering. Bron en foto’s: Siemens

%d bloggers op de volgende wijze: