De nieuwe ICNG van de NS in 2020 in dienst (met nieuwe foto’s en video)

Advertentie

InterCity Nieuwe Generatie (ICNG) van de NS in nieuwe productiehal. Gisteren waren een aantal Nederlandse journalisten aanwezig bij de opening van de nieuwe Alstom productiehal in Katowice (Polen) om de nieuwe intercitytreinen van NS te produceren. Over drie maanden wordt deze na verwachting getest te kunnen worden. Vanaf december 2020 zullen de gloednieuwe treinen daadwerkelijk reizigers gaan vervoeren.
29 november 2018 – Alstom en de Nederlandse Spoorwegen hebben officieel de nieuwe montagehal in gebruik genomen voor de ICNG-treinen (Intercity Nieuwe Generatie) die zullen worden gebouwd in de fabriek van Alstom in het Poolse Katowice, één van de grootste locaties van Alstom ter wereld. De nieuwe hal werd in aanwezigheid van de medewerkers van Alstom  officieel geopend door Bert Groenewegen, financieel directeur van NS en Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS, Gian-Luca Erbacci, Senior Vice President Europe van Alstom en Radosław Banach, algemeen directeur van de Alstom locatie in Katowice.

Wie in de fabriek in Katowice rondloopt, herkent niet direct de toekomstige intercity. Toch zal het niet lang meer duren voordat de eerste testtrein uit de fabriek rolt. Al in maart 2019 zal de eerste trein in het Tsjechische Velim getest worden.

“De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de productie”, vertelt projectdirecteur Hans Blaauw van Alstom. “Dat is nu een proces wat maanden duurt, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinen in 15 dagen in de nieuwe montagehal worden gemonteerd”, legt Blaauw uit. Dat is ongeveer de helft van de tijd die nodig is van de volledige productietijd van een rijtuig. Want voordat de trein naar de nieuwe montagehal kan, wordt eerst het casco van de trein in een andere hal in elkaar gelast. Dat de treinen straks als gele NS-trein zullen dienen, is nu nog allerminst duidelijk. “De treinen worden niet geel/blauw gespoten, maar geel/blauw bestickerd”, legt de Alstom-directeur uit. Daarvoor is gekozen, omdat het onderhoudsvriendelijker is. Zo kan graffiti sneller worden verwijderd. Alleen de deuren van de treinen in aanbouw verraden dat het NS-treinen worden, die zijn al wel geel. De neus van de trein wordt overigens zwart. “Dat past mooier in het ontwerp en dat benadrukt de snelheid”. Vanwege de geel / zwarte neus wordt de trein door treinliefhebbers ook wel ‘De Bij’ genoemd.
Naast de ICNG voor NS, werkt Alstom in Katowice(Polen) aan een redelijk vergelijkbare trein voor de Italiaanse spoorwegen (FS). De ICNG en de POP worden in dezelfde hallen gebouwd en gemonteerd. “De treinen zijn op hetzelfde platform gebaseerd, maar niet volledig hetzelfde”, zegt Blaauw. De casco’s van NS zijn te herkennen aan de plek waar de koersinformatieborden komen, die krijgen de Italiaanse treinen niet. Bovendien zullen de NS treinen dankzij de hogere perronhoogte in Nederland volledig gelijkvloers worden, waardoor de ramen door heel de trein op gelijke hoogte zitten. Bij de FS treinen is dat niet zo. Technisch zijn er nog wel meer verschillen. Zo kan de ICNG 200 kilometer per uur rijden, terwijl het Italiaanse broertje maar 160 kan. In totaal heeft NS 79 ICNG-treinstellen besteld voor in Nederland. Ook heeft NS twee treinstellen besteld die geschikt zijn voor het Belgische spoorwegnetwerk. Door nu alvast twee treinen te bestellen, wordt het mogelijk om later een vervolgorder te plaatsen en die snel geleverd te krijgen.
Als de ICNG instroomt, zal dat betekenen dat we langzaam afscheid ga nemen van de eerste generatie Koplopers. Bron en foto’s: Treinreiziger

De drie bovenstaande foto’s en fotomontage zijn van Alstom

Een You-tube video van de opening