Foto uit het persbericht DB – Video Youtube – copyright DB
Het zal nogwel even duren, maar de plannen zijn er nu. Maar met een lengte van 160 meter krijgt de spoorbaan tussen Groningen en het Duitse Leer over de rivier de Eems de grootste draaibrug van Europa, die in december 2015 door de coaster Emsmonon onherstelbaar stuk gevaren. De Deutsche Bahn Netze heeft nu besloten om de kapot gevaren klapbrug in zijn geheel te vervangen met een nieuwe draaibrug. Het nieuwe ontwerp gaat nu in de definitieve planningsfase en moet in 2024 klaar zijn, volgens de Duitsers. Dan kan Arriva weer naar Leer rijden. Deutsche Bahn Netze heeft dat ontwerp in samenspraak met het Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (de Duitse, Nederlandse Rijkswaterstaat) grondig op de schop genomen. De nieuwe brug wordt groter, zodat ook grote zeeschepen doorheen kunnen varen.
Een wens van Nederland was wilde dan aan het project meebetalen wanneer het enkelspoor zou worden uitgebreid naar geëlektrificeerd dubbelspoor, en er directe en meer frequente verbinding van Groningen via Leer en Oldenburg naar Bremen. Maar de Duitse autoriteiten houden het bij een enkele spoor. De nieuwe draaibrug heeft natuurlijk een kostenplaatje en gaat 48,5 miljoen euro kosten waarvan de DB 30 miljoen euro moet betalen.
Hier kunt verder lezen bij de DB Netze, als u het u interesseert en de PDF bekijken.
Youtube video