Vandaag 15 juni 2007, heeft de BLS de bijna 35 kilometer lange Lötschberg basistunnel 10 jaar in gebruik. Sindsdien is hij onmisbaar is geworden in de Zwitserse vervoer. Maar liefst 314.814 treinen zijn door deze tunnel gereden. In Zwitserland weten ze wel hoe men het treinverkeer goed en snel kunnen maken. Vorig jaar werd de Gotthard-Basistunnel geopend. Een stukje Zwitsers precisie werk.
Vandaag, precies 10 jaar geleden, nam de BLS haar verreweg grootste bouwwerk in gebruik. Sindsdien is de Lötschberg-tunnel is een integraal onderdeel van het spoorvervoer in Zwitserland en Europa. De high-tech faciliteit, met tal van elektronische apparaten heeft de tunnel zijn eigen elektriciteit, water en luchttoevoer. Bewaking door 146 videocamera’s en 2200-inrichtingen zorgen voor, zoals van de thermometer de gasdetector voor de continue bewaking van de tunnel, die op afstand wordt bestuurd vanuit het bewakingscentrum van de BLS in Spiez.
Wallis en Noord-Italië kwam door de opening van de tunnel meer dan een uur dichterbij.
Ook het vrachtverkeer is enorm gegroeid. In 2016 vervoerde de treinen meer dan 33 miljoen ton, hierdoor werd een nieuw record bereikt.
De Lötschberg-basistunnel werkt zeer betrouwbaar en is zeer veilig. Slechts 0,1 procent van de treinen moesten worden omgeleid over de bergketen als gevolg van technische storingen in de infrastructuur. Alle andere onderbrekingen waren altijd te wijten aan problemen met het voertuig.
Tot op heden zijn 314.814 treinen zijn de basistunnel gepasseerd, dat wil zeggen gemiddeld 30.000 per jaar. De BLS is momenteel bezig met verdere expansie.
Voor meer informatie, zie bls
Tot slot van dit bericht een mooi YouTube video over de bouw van deze tunnel.