De eerste waterstoftreinen in bedrijf

Bremervörde, Vandaag zondag 16 september was het zover en konden de eerst passagiers met waterstoftrein treinen. Het was een wereldpremière die werd gevierd door Alstom, een van Europa’s grootste spoorwegfabrikanten, de minister van Economie en Vervoer van Nedersaksen, het federale ministerie van Verkeer en de vervoersautoriteiten van Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) en Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser ( EVB) in Bremervörde en voor de vele gasten en leden van de pers uit binnen- en buitenland, rolde ’s werelds eerste waterstof-brandstofcel-trein het station binnen. De Coradia iLint, gebouwd door Alstom in Salzgitter, Duitsland, is uitgerust met brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit, waardoor vervuilende emissies met betrekking tot voortstuwing worden geëlimineerd. Vanaf maandag 17 september zullen twee van dergelijke treinen commerciële diensten gaan rijden volgens het spoorboekje.
Voorlopig zijn het reizigers in het Elbe-Weser-netwerk van EVB die die als eerste kunnen uitkijken naar een wereldprimeur op de geluidsarme, zero-emission treinen die oplopen tot 140 km per uur. In opdracht van LNVG zullen de Coradia iLint-treinen worden ingezet op bijna 100 km lijnverbinding tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude, ter vervanging van het bestaande dieselpark van EVB. De nieuwe treinen worden getankt op een mobiel waterstoftankstation. De gasvormige waterstof wordt in de treinen gepompt vanuit een 40 voet hoge stalen container naast de sporen in het station van Bremervörde. Met één tank kunnen ze de hele dag door het netwerk rijden, dankzij een totale autonomie van 1000 km. Een stationair tankstation op het EVB-terrein zal naar verwachting in 2021 operationeel zijn, wanneer Alstom nog eens 14 Coradia iLint-treinen naar LNVG zal afleveren. Bron en foto’s: Alstom

Allemaal trotse gezichten tijdens presentatie