• Siemens Mobility begint uitgebreid testprogramma
• DB Regio om het Rijnvallei-netwerk te exploiteren vanaf 2020
• Winstgevend gedurende de gehele levenscyclus
Het eerste treinstel van het nieuwe serie regionale Mireo is voltooid. In de komende maanden zullen in totaal acht preproductietreinen in dienst worden genomen in eenTestfase. Voordat de trein voor de eerste keer mag rijden op het Duitse spoorwegnet, moet een uitgebreid testprogramma worden voltooid op de PCW. In juni 2020 is de Mireo gepland om te worden ingezet op trajecten in het Rijndal in Zuidwest-Duitsland, dat wordt geëxploiteerd door de DB Regio. DB Regio AG heeft in totaal 24 Mireo-treinen besteld, de eerste bestelling die Siemens Mobility ontving voor het nieuw ontwikkelde model.
“Ik ben zeer verheugd dat het innovatieve en energiezuinige Mireo-treinsconcept in juni 2020 voor de eerste keer in Baden-Württemberg zal worden geïntroduceerd. Dit zal het comfort voor passagiers op de regionale Offenburg-Basel-route en bij tegelijkertijd is het een duidelijke winst voor het milieu “, zei minister van Financiën Winfried Hermann, lid van het parlement van de deelstaat.
“De samenwerking tussen de regionale autoriteiten, Siemens Mobility en ons is altijd vertrouwend, constructief geweest en gekenmerkt door een geest van partnerschap. Dit betaalt nu onze passagiers terug: met deze ultramoderne treinen zullen we gezamenlijk nieuwe normen stellen voor het comfort van onze passagiers met behulp van het Rijndal-netwerk, “zei David Weltzien, hoofd van het regionaal management, Baden -Württemberg, DB Regio AG.
“Vandaag, slechts anderhalf jaar nadat de bestelling, presenteren we de eerste Mireo voor het spoorwegnetwerk van de Rijnvallei op tijd. Deze snelheid wordt mogelijk gemaakt door het intelligente modulaire systeem en standaardcomponenten die we gebruiken voor de trein. Dit nieuwe ontwerp biedt winstgevendheid van machinisten gedurende de hele levenscyclus van de trein, “zei Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.
De Mireo zal tijdens de week worden gebruikt voor regionale diensten op de route Offenburg – Freiburg – Basel / Neuenburg (Zwitserland) en op zondag in de regio Kaiserstuhl van Freiburg naar Endingen / Breisach. De treinen met drie wagens hebben 220 zitplaatsen en een maximumsnelheid van 160 km per uur. Hun interieurontwerp combineert een ruim ruimtegevoel met comfort en veiligheid, inclusief grote displays voor passagiersinformatie, ingebouwde internettoegang en bewakingssystemen voor bewaking (CCTV). Passagiers hebben ruime zitplaatsen, CO2-airconditioning en multifunctionele ruimtes met voldoende ruimte voor maximaal 27 fietsen. Passagiers met beperkte mobiliteit hebben een barrièrevrije toegang tot de toiletten. Alle deuren zijn uitgerust met een schuifplatform dat automatisch de opening tussen het perron en de trein overbrugt om de toegang voor passagiers te vergemakkelijken.
De Mireo heeft een energiezuinig en milieuvriendelijk, gelaste lichtgewicht aluminium carrosserie. Al met al kan het energieverbruik met ongeveer 25 procent worden verminderd in vergelijking met oudere treinen. De materialen die in de Mireo worden gebruikt, maken het mogelijk om 95 procent van de trein aan het einde van zijn levensduur te recyclen.