De eerste 100 dagen Noord/Zuidlijn

Deze nieuwe Metro is gebouwd door Alstom

De kop is eraf: de Noord/Zuidlijn rijdt nu 100 dagen. Een mooi moment voor metrobedrijf van Amsterdam een eerste evaluatie in hun nieuwsbrief te geven. Dit voorjaar heerste er nog twijfel of ze er echt klaar voor waren om te gaan rijden op 22 juli. Uiteindelijk hadden zij er het volste vertrouwen in dat de Noord/Zuidlijn er klaar voor was, maar ze hebben wel geprobeerd de verwachtingen van de reizigers bij te stellen. Het is nou eenmaal bijna nooit meteen perfect als je met een nieuw systeem gaat werken. Het is dan ook leuk om te merken dat de beleving van de reizigers na deze eerste periode zo positief is.”
Het valt mee
Van tevoren was de verwachting dat er gemiddeld vier verstoringen van een half uur per week op de lijn zouden voorkomen. Dat was wat aan de voorzichtige kant maar je kunt maar beter niet al te optimistisch zijn, dan valt het in de praktijk tenminste niet tegen. Gelukkig blijkt dit niet zo te zijn. Er zijn in totaal twee serieuze storingen geweest. Die van een week of drie geleden ligt nog vers in het geheugen. Verder waren er een paar kleine storingen, zoals een roltrap die niet werkt. ”Elke storing is er één, maar al met al is de betrouwbaarheid en punctualiteit van de lijn tot nu toe hoger dan verwacht.
Voordeel reiziger?
En wat is de reiziger er mee opgeschoten dat de Noord/Zuidlijn onderdeel is geworden van het openbaar vervoersysteem in Amsterdam? Uit de cijfers van GVB blijkt dat gemiddeld ongeveer 84.000 reizigers per dag de Noord/Zuidlijn nemen. Op het totale OV-netwerk is het aantal reizigers per dag met 6% gestegen. 40% van deze groei wordt opgevangen door de metro. Zoals verwacht zijn reizigers gemiddeld sneller op hun bestemming. Een tot twee procent van de reizigers moet gemiddeld vaker overstappen. Hoewel de reiziger er in het algemeen op vooruit is gegaan, geldt dit dus niet voor iedereen. Foto’s : Treinennieuws.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*