De draaischijf van het Spoorwegmuseum draait weer

Advertentie

Hij werd in het stoomtijdperk veelvuldig gebruikt bij de spoorwegen, kinderen kennen hem wellicht van tv-series zoals Thomas de Stoomlocomotief en Chuggington: de draaischijf. Een draaischijf is een installatie waarmee (stoom)locomotieven van spoor kunnen wisselen of kunnen worden gekeerd. De draaischijf van het Spoorwegmuseum stond al enige tijd stil, een kapotte motor was de boosdoener. Inmiddels is de motor vervangen en kan de draaischijf weer draaien. De EduTRAINers van het museum demonstreren de draaischijf komende maand regelmatig. Kijk naar het filmpje over de draaischijf van het Spoorwegmuseum:

Een draaischijf bestaat uit een ronde kuil, met daarin een draaibare brug die men kan aansluiten op meerdere sporen. Omdat stoomlocomotieven met een tender ‘achteruit’ (dus met de tender voorop) minder snel mogen en/of kunnen rijden dan ‘vooruit’, is het noodzakelijk dat ze gekeerd worden wanneer de trein van rijrichting verandert, bijvoorbeeld op het eindstation. Dat kan met een keerdriehoek of keerlus, maar een draaischijf neemt minder ruimte in. Draaischijven waren ook vaak te vinden bij (halfronde) locomotiefloodsen en hebben dan een dubbele functie. De schijf dient dan niet alleen om de locomotieven te keren, maar ook om toegang te geven tot de verschillende sporen in de loods. Wordt een locomotief uit de loods gereden, dan kan hij met de draaischijf meteen in de juiste richting worden gedraaid.

Omdat diesel- en elektrische locomotieven zonder bezwaar in beide richtingen kunnen rijden, zijn met het verdwijnen van de stoomtractie uit het spoorwegbedrijf ook de draaischijven grotendeels verdwenen. De 25 meter lange draaischijf van het Spoorwegmuseum is oorspronkelijk afkomstig uit Magdeburg in voormalig Oost-Duitsland en werd tijdens de verbouwing in 2003-2005 op het museumterrein geplaatst. Momenteel is een diesellocomotief uit 1956, de NS 2498, op de draaischijf te zien.