DB Regio en Stadler tekenen het contract voor de ontwikkeling, bouw en levering van 18 KISS dubbeldeksvoertuigen voor gebruik in het Oostelijk elektriciteitsnetwerk.
DB Regio AG, een dochteronderneming van Deutsche Bahn, heeft opnieuw de opdracht gekregen om het Elektronetz Ost ten noordoosten van Groot-Hamburg te exploiteren. Vanaf 2022 voor de eerste keer rijden met 18 KISS door Stadler gebouwd.
Vandaag hebben Jure Mikolčić, CEO Stadler Duitsland en Torsten Reh, hoofd van DB Regio Nord, het contract ondertekend.
De dubbeldeksrijtuigen met vier wagons, bestaande uit twee treinwagons en twee tussenrijtuigen, kunnen tot 880 passagiers veilig, snel en comfortabel naar hun bestemming brengen. Elke dubbeldekker heeft 405 zitplaatsen, waarvan 38 in de eerste klasse. De delen van de eerste klasse bevinden zich in het bovenste gedeelte van het voertuig en bieden een comfortabele voetruimtesituatie door een 2 + 1-opstelling van de stoelen. De voertuigen hebben Wifi, stopcontacten en videobewaking van de passagiersruimten. Een modern passagiersinformatiesysteem en een elektronisch reserveringssysteem verhogen het rijcomfort.
In het onderste gedeelte zijn de dubbeldekkertreinen uitgerust met ruime en gemakkelijk toegankelijke multifunctionele ruimtes voor het vervoer van rolstoelen, kinderwagens of maximaal 36 fietsen ruime toiletten. De toegang tot de treinen is traploos regelbaar, omdat de deuren zijn voorzien van een overbruggingsbrug en zijn geoptimaliseerd tot een platformhoogte van 76 centimeter. Met een lengte van 106 meter vereenvoudigen 8 ingangen het snel en soepel wisselen van passagiers op de stations.
Met 4 aangedreven draaistellen zijn de voertuigen zeer dynamisch met een topsnelheid van 160 kilometer per uur, met de mogelijkheid om maximaal 3 eenheden te koppelen.
Met de bestelling uit Sleeswijk-Holstein rijdt DB Regio AG nu in de zevende staat met Stadler-voertuigen, maar voor het eerst met de KISS.
“We zijn blij dat we de succesvolle samenwerking met Deutsche Bahn met de bestelling in de regio Sleeswijk-Holstein hebben kunnen voortzetten. Het contract bevestigt de behoeften van railvervoerders voor moderne, betrouwbare dubbeldeksvoertuigen met een hoge mate van soepelheid, die een groot aantal passagiers snel en comfortabel vervoeren, »zegt Jure Mikolčić, CEO van Stadler in Duitsland.
Torsten Reh, hoofd van DB Regio Nord, voegt hieraan toe: “Het feit dat we de eerste in het noorden zijn om deze nieuwe Stadler-voertuigen te gebruiken bij DB Regio, maakt ons bijzonder trots. Voor onze passagiers betekent dit een zeer aantrekkelijke, toekomstgerichte treindienst.”
Volgens het contract zullen de nieuwe voertuigen vanaf juni 2022 geleverd worden voor dienstregeling in december 2022.
Contract ondertekening (van links naar rechts): Samuel Haack, Torsten Reh (beide DB Regio), Jure Mikolčić, Steffen Obst (beide Stadler)