In de zomer van dit jaar wordt in Duitsland de lijn Bad Bentheim via Nordhorn naar Neuenhaus heropend door de Bentheimer Eisenbahn. Het idee is om die door te trekken over bestaand spoor naar Coevorden met als eindstation Emmen. Er reden tussen Coevorden en Duitsland tot 1939 personentreinen, maar het spoor wordt nu nog alleen gebruikt voor goederenvervoer. Als het aan de plannenmakers ligt wordt het reizigersvervoer in 2023 hervat. De Rijksuniversiteit Groningen heeft in 2016 mee gewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek en die berekende 1500 reizigers op het traject.
Al jaren geen passgierstreinen
Al jaren rijden er geen passagierstreinen meer op de verbinding tussen Coevorden en Neuenhaus. Maar daar komt verandering in. Aan Duitse zijde wordt nu gewerkt aan de lijn van het goederenspoor om het ook geschikt te maken voor reizigersverkeer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus. Nieuwe Waterstoftreinen zijn bij Alstom steld. Men denkt er zelfs over om de lijn door te trekken naar Emlichheim en dan is het nog maar een klein stukje naar Coevorden.
Deze laatste paar kilometers zou een grote verbetering zijn o.a. naar Emmen en sommige politici willen zelfs van een snelle verbinding tussen Groningen en het Ruhrgebied. Maar dat zal nog wel jaren duren. Heel Duitsland ligt per spoor open als het laatste stuk geschikt wordt gemaakt voor personenvervoer. Vanaf Coevorden (en dus ook Emmen) is Rheine in pakweg een uur te bereiken, met van daaruit rijden de ICE’s naar Bremen, Berlijn en het Roergebied.
Maar de directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn denkt en hoopt dat vanaf 2022 er passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland rijden. Maar eerst zien, dan geloven.
Duitse overheid steekt miljoenen in het spoor tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. Beveiliging wordt bekeken en stations worden opgeknapt. De perrons worden verhoogd. Op dit moment wordt het spoor tussen Coevorden en Neuenhaus alleen gebruikt voor goederentreinen. Deze moeten vanwege de tientallen (43 in totaal) onbewaakte overwegen extra langzaam rijden. Deze worden dus ook allemaal bekeken en beveiligd.
Net zoals in Nederland zal het merendeel worden opgeheven. De Duitse minister Olaf Lies van de Landesregierung Niedersachsen heeft gezegd, best geld te willen steken in het vervolg, maar alleen als Nederland wil meefinancieren. Het laatste deel van pakweg een kilometer hoeft niet aangepakt te worden, want is al geschikt voor personenvervoer.
Er liggen grote kansen voor het grensgebied zowel in Nederland als in Duitsland. Nordhorn als toeristenstadje zal zeker profiteren van de dagjes mensen.
Het eerste stukje van de snelle verbinding tussen Groningen en Duitsland is gemaakt. Dit komt door het doortrekken van de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal. Dat kan over bestaand spoor dat door de museumspoorlijn STAR wordt gebruikt.
Wellicht wordt de combinatie van dit stuk spoor nog interessanter voor potentiële passagiers en kunnen de reizigersaantallen nog hoger opgeschroefd worden. Voor één vervoerder, Arriva, kan de bouw niet vroeg genoeg beginnen. Arriva is bereid bij te dragen aan de aanleg van het spoor en denkt dat de hele Nedersaksenlijn er over tien jaar weer kan liggen. Foto’s: Treinennieuws.nl
Om een personentrein van de Bentheimer Eisenbahn van Neuenhaus naar Coevorden en eventueel Emmen te laten rijden, moet de provincie Drenthe een financiele bijdrage aan het genoemde traject leveren. Hiermee kunnen bewoners uit Zuid-Oost Drenthe sneller met de trein naar Duitsland en verder bijvoorbeeld richting Oostenrijk en Zwitserland.
Het traject Coevorden-Emmen is enkelsporig Van de tussen gelegen stations heeft Nieuw-Amsterdam een uitwijkmogelijkheid. Op het traject rijdt tweemaal per uur een trein Emmen-Zwolle. Hoe wil men de trein Bad-Bentheim in de toekomst op het traject Coevorden-Emmen inpassen? Dubbel spoor is een oplossing, maar hiervoor moet geld op tafel komen.