Dag van de Lightrail

 

Vorig jaar is de Dag van de Lightrail, de ontmoetingsplek voor (light)railvakgenoten, bezocht 190 deelnemers.

Op 29 januari 2009 vindt de 2e editie plaats van Dag van de Lightrail.

Wie twijfelt er nog?
Het is bepaald niet lang geleden, dat er fel werd gediscussieerd over het nut van light rail. Voor- en tegenstanders zaten elkaar regelmatig in de haren. Erg genuanceerd werd er meestal niet gedacht. Je was van de trein of je was van de tram. Een tussenweg bestond vaak niet. Het succes van RandstadRail toont aan, dat light rail wel degelijk toege-voegde waarde heeft tussen trein en tram in. Vraag het maar eens aan de inwoners van Zoetermeer. Zeker, met de Sprinter waren zij ruim veertig jaar goed bediend, maar de voordelen van RandstadRail zijn dit afgelopen jaar wel zeer sterk gebleken: goed toegankelijke voertuigen, hoge frequentie. Light rail heeft zijn plaats gevonden in het stadsgewestelijk vervoer. Daaraan hoeft niemand meer te twijfelen. Dit congres is speciaal ontwikkeld voor bestuurders en beleidsmedewerkers infrastructuur, verkeer en vervoer en ruimtelijke ordening bij Rijk, Rijkswaterstaat, ProRail, stedelijke regio’s, provincies en gemeenten.
Lightrail in Nederland is volop in beweging
Het programma is verrijkt met vele nieuwe ontwikkelingen en ervaringen, o.a.:
* Voor- en nadelen van trammaterieel op het hoofdspoor
* De plannen van de gemeente Groningen
* De vervoersprestaties van RandstadRail
* Lightrail-ervaringen uit Grenoble

%d bloggers op de volgende wijze: