Coronavergoeding voor OV in 2022

Advertentie

Coronavergoeding

Het openbaar vervoer in Nederland kan ook in 2022 rekenen op een Coronavergoeding. Hoewel 2022 nog een eind weg is heeft het kabinet besloten om een vergoeding in het vooruitzicht te stellen tot september 2022.

Onderzoek

Het openbaar vervoer vervoert op dit moment net iets meer dan 50% van het aantal reizigers van voor de pandemie met een bijna volledige dienstregeling op verzoek van de overheid. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) verwacht een stijging komend jaar maar spreek ook de verwachting uit dat dit nog altijd 6 tot 14% onder de reizigersaantallen van 2019 zal zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer er geen nieuwe Coronoavergoeding aangeboden zou worden aanpassingen in de dienstverlening zouden moet worden gedaan. Dit zou onherroepelijk neerkomen op een flinke verschraling van het aanbod in deze dienstverlening. Dit vooruitzicht icm een maatschappij die moet opstarten is niet wenselijk. Dankzij deze nieuwe vergoeding kunnen de ov-bedrijven circa 95% van hun kosten vergoed krijgen.

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Met de beschikbaarheidsvergoeding voor het openbaar vervoer zorgen we ervoor dat treinen, bussen, trams en metro’s blijven rijden. Tijdens de crisis, maar ook nu we de samenleving weer openstellen hebben we het openbaar vervoer hard nodig, zodat studenten weer naar college kunnen en mensen die wat vaker naar kantoor gaan, kunnen rekenen op trein, tram en bus. Voor de ov-sector en de mensen die er werken is het belangrijk dat zij nu al duidelijkheid hebben over 2022 omdat bijvoorbeeld de dienstregelingen nu al worden gemaakt. Zo zorgen we ervoor dat reizigers van het openbaar vervoer gebruik kunnen blijven maken en er niet zwaar hoeft te worden gesneden in het aanbod of in de werkgelegenheid.”

Uit berekening is gebleken dat de nieuwe regeling circa 140 miljoen euro gaat kosten. Naar mate er meer reizigers met het OV reizen zal de vergoeding afnemen. In het eerste kwartaal van 2022 zal opnieuw bekeken worden over de laatste maanden van 2022.

Hybride werken

Alle partijen hebben tevens de ambitie om het openbaar vervoer sterker uit deze crisis te laten komen. De vervoersbedrijven rijksoverheid, provincies en grote steden willen het OV aantrekkelijker gaan maken door drukte in de spits te gaan mijden. Iedereen zal erop vooruit gaan als het gebruik over de dag is verspreid. Geen piekmomenten, overvolle treinen en lagere kosten is waar iedereen naar streeft.

Op dit moment roept het kabinet ook op om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen om drukte te vermijden. Tijdens de laatste persconferenties is opgeroepen om maximaal 50% van de werktijd naar kantoor te reizen om drukte in het OV te voorkomen. Maar mogelijk is deze oproep een blijvertje in een campagne van de Rijksoverheid in strijdt tegen drukte in het OV en op de weg. Langzaam groeit de wens om het hybride werken na de crisis voort te zetten.

Bron: Rijksoverheid

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.