Er waren al snelle treinen in China, maar in de komende jaren zullen er nog meer en nog snellere treinen bijkomen in het verre oosten. Gisteren presenteerde de Changchun Railway Vehicles Co., Ltd de ‘380A’.
Die hogesnelheidstrein haalt een maximumsnelheid van 380 kilometer per uur en zal vanaf 2011 over het Chinese spoor “vliegen”. De eerste ‘380A’ pendelt volgend jaar tussen Beijing en Shanghai de stad waar nu de Wereld Expo 2010 gehouden wordt, een afstand van meer dan 1.300 kilometer. Nu nog rijdt daar een gewone trein en doen passagiers er minimaal tien uur over om van stad naar stad te gaan. Maar met de komst van deze sneltrein kan de reistijd behoorlijk worden ingekort. De komst van de ‘380A’ past helemaal binnen de ambities van China. In de afgelopen jaren is het spoornetwerk behoorlijk uitgebreid en zijn de treinen sneller, luxer en nog sneller geworden. Op verschillende trajecten zijn al treinen die 350 kilometer per uur gaan en Beijing heeft zelfs plannen om een lijn op te zetten die uiteindelijk in Londen moet uitkomen. Toch is de ‘380A’ nog niet China’s snelste trein. Dat is de Maglev, de zweeftrein die in Shanghai, tussen het Pudong Airport en Longyang Road passagiers vervoert. Die haalt in een paar minuten tijd een maximumsnelheid van 431 kilometer per uur en er zijn vergevorderde plannen om ook die lijn verder uit te breiden.Bron China Blog – Ate Hoekstra
In China zijn een aantal ontwikkelingen gaande. De hoge snelheids trein is geintroduceerd en men heeft groen licht gegeven om het Maglevtraject uit te breiden naar Hangzhou. (Bron International Maglev board)Een conventionele trein die niet de prestaties haalt van een Maglev krijgt toch nog z’n kans. Ik denk dat er nu ook een verandering gaat komen ten voordeel van een Maglev. Het is hetzelfde ontwikkeling in de luchvaart. Van zuigermotor naar Straalmotor. Een top van een Maglevtrein type TR9 is op dit moment 550. Ruim 170 km/uur hoger dan de top snelheid van 380. De limiet wordt bepaalt door de frequentie waarmee de magneten aangestuurd worden. Daarbij trekt een Maglev trein veel sneller op dan een hogesnelheidstrein en heeft deze minder afstand nodig om van top naar o te vertragen. Ik zelf zie ook mogelijkheden om de Maglev in Nederland te introduceren. Ik ben een visie aan het schrijven en ik heb verregaande plannen om een stichting op te richten.Verder nieuws volgt.