
China presenteert de snelste productie trein ter wereld. De CRRC 600 magneettrein. China is voortvarend met het aanleggen van een geheel netwerk van hogesnelheidslijnen. Daarmee zal China zich verder verdichten om meer mensen bij elkaar te brengen. Naast de conventionele hogesnelheidstreinen zoals we deze ook in Europa kennen zoals de Thalys en ICE is er ook een hogesnelheid maglev trein. Op 20 juli is in Qingdao het productiemodel van een hogesnelheids maglevtrein CRRC 600 gepresenteerd aan het publiek. Deze trein moet in de toekomst met een snelheid van 600km/uur de verbinding verzorgen tussen steden in China. Daarmee zullen de reistijden minder zijn dan de reistijd die je in totaal met het vliegtuig aandoet.
Magnetisch veld
Elke hogesnelheidstrein wordt voortbewogen door een elektro motor waar een elektrische stroom zorgt dat er een magnetisch veld ontstaat. We weten allemaal dat een magnetisch veld in staat is om een ijzeren voorwerp of een ander magnetisch veld naar zich toe te trekken dan wel af te stoten. Door dit magnetisch veld op een as te plaatsen krijg je een roterende beweging en zo kun je een wiel aandrijven die de trein voortbeweegt. Je kunt het magnetisch veld in plaats van een as ook langs een baan opwekken waardoor een treinvoertuig zich doormiddel van aantrekken en afstoten kan verplaatsen. Dan heb je een magneettrein of maglev.
Duitsland is altijd leidend
Duitsland is altijd leidend geweest met de maglevtechniek en heeft op basis van de Transrapid 08 ook een magneettreinsysteem kunnen verkopen aan China waar deze trein in Shanghai met maximaal 431km/uur op een baan van 31 km voortbeweegt tussen Longyang Road en de Luchthaven Pudong. Duitsland heeft zelf ook nog als laatste de Transrapid 09 ontwikkeld waarbij de energie overbrenging geheel inductief is. Duitsland heeft echter met de kennis van toen en de enorme kosten van de hereniging van beide Duitslanden niet gekozen om de Transrapid techniek uit te rollen. Frankrijk heeft gekozen voor de eigen ontwikkelde TGV hogesnelheidstreinen en dit heeft een flinke navolging gekregen.
Waar Europa het potentieel van maglev niet ziet, zien Japan en China het potentieel van maglevtreinen wel en gaan door waar Duitsland opgehouden is.
Chinese en Duitse ingenieurs hebben nu ook samengewerkt om de CRRC 600 verder te ontwikkelen. De CRRC 600 is een verdere ontwikkeling van de Transrapid familie inclusief de inductieve voeding van de Transrapid 09.
600 km/uur
De CRRC 600 een autonoom voertuig die met 600 km/uur tussen de grote steden en regio’s gaat leviteren. Er zijn twee klasses in de CRRC 600. De stoelen zijn ruim en voorzien van usb aansluitingen. In de voorste voertuigen zijn er loungeplaatsen. Er zit wel een persoon voorin het voertuig, maar deze heeft alleen een controlerende taak.
Een conventionele (hogesnelheid)trein mag in gewicht niet te licht worden. Het moet immers via de wielen zijn rolenergie kunnen afzetten. Waar een conventionele trein niet te licht van gewicht mag worden geldt dat niet voor een maglevtrein. Deze kan en moet zo licht mogelijk zijn. Ten opzichte van de Transrapid 09 is de CRRC 600 veel lichter. Dit komt omdat de carrosserie gemaakt is van koolstofvezel en zijn er voor de noodvoorzieningen lithiumbatterijen in plaats van nikkel-cadmium-batterijen. Het vermogen is ook verbeterd waardoor de CRRC 600 40% meer gewicht mee kan nemen.
Ook een magnetische veld zorgt voor een zoemend trillend geluid. De ingenieurs hebben voor de CRRC 600 dit zoemend geluid verder kunnen reduceren ten opzichte van de Transrapid 08 SMT die nu leviteerd in Shanghai.
Stichting Freedom of Mobility is blij dat de ontwikkelingen van de magneettrein niet stilstaan, maar zich verder ontwikkeld. Stichting Freedom of Mobility ziet voor Nederland kansen voor een nieuwe variant voor de Transrapid 09. Deze Transrapid 09 moet in een netwerk van negen lijnen in Nederland de conventionele IC en hogesnelheidstrein vervangen. Als verschillende lijnen doorgetrokken kunnen worden en net als in Nederland alle regio’, steden en de luchthavens kan aan doen dan zal het ook een aantal luchtlijnen kunnen vervangen. De magneettrein is als enige in staat om zowel veel mensen en goederen dagelijks te vervoeren en ook de reistijden tussen de grote steden en luchthavens aanzienlijk te verminderen. Het voldoet dan aan de eisen die aan een trein worden gesteld en het past in het netwerk van een luchtvaartmaatschappij zoals de KLM. De stad en regio krijgen met deze trein de mogelijkheid om zich verder te ontplooien en te onderscheiden om zo interessant te worden voor industrie en opleidingsinstanties. De waarde van stad en regio kan ermee omhoog en daarmee de waarde van geheel Nederland. Stichting Freedom of Mobility ziet ook kansen voor de Nederlandse bouw- en maakindustrie om de Transrapid 09 verder te ontwikkelen.
Stichting Freedom of Mobility hoopt eind augustus de folder over “De luchthavenlijn en de internationale Treinverbindingen” uit te brengen.
Foto’s: Facebook CRRC
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.