China per trein

China per trein: deze logistieke dienstverleners hebben het (juiste) spoor gevonden? Het aantal treinverbindingen tussen Europa en China neemt fors toe. Steeds meer logistiek dienstverleners bieden een spoorverbinding aan van het oude continent naar het Verre Oosten. Nederland blijft niet achter. Drijvende kracht achter de opmars is het One Belt One Road initiatief; een mega infrastructureel- en handelsproject dat China linkt met Europa per spoor, en dat ook wel de nieuwe zijderoute wordt genoemd. China per trein: deze logistieke dienstverleners hebben het (juiste) spoor gevonden?

Van Amsterdamse haven naar Chinese oostkust in 16 dagen
Een directe containertrein van de Amsterdamse haven naar de Chinese oostkust is inmiddels een feit. Sinds 7 maart vorig jaar is Nederlands tweede haven verbonden met de Chinese stad Yiwu in het oosten van dat land. In zestien dagen tijd legt de trein 11.000 kilometer af. De treinverbinding is een initiatief van Nunner Logistics, TMA Logistics, Port of Amsterdam en Rail Cargo Group. De initiatiefnemers verwachten in eerste instantie vooral producten vanuit China naar Nederland te vervoeren, maar zien door de aantrekkende Aziatische economie de vraag naar Nederlandse producten in China in hoog tempo toenemen.
Met name elektronica, automotive, bier, kindervoeding en luxe textielgoederen zijn Nederlandse productgroepen die snel aan populariteit winnen. Reed de trein in eerste instantie één keer per week naar Yiwu, inmiddels is de frequentie opgevoerd naar twee treinritten per week. Daarnaast wordt er wekelijks ook twee keer gereden van de Amsterdamse haven naar Wuhan, dat in het midden van China ligt. Soms wordt gecombineerd met ladingen uit Duisburg. De ritten naar China vanaf de Amsterdamse haven betreffen zowel full container load (FCL) als less than container load (LCL).

Tilburg heeft de Nederlandse primeur
Amsterdam is niet de eerste Nederlandse stad die een directe verbinding over land met China heeft. Tilburg is sinds 2017 per spoor al gelinkt met de Chinese stad Chengdu, in het westen van het land. De trein rijdt drie keer in de week onder regie van GVT Group en de Chinese railoperator CDiRS. In vijftien dagen wordt een afstand overbrugd van bijna 11.000 kilometer. De treinverbinding maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen de Rotterdamse haven en Mid-Brabant binnen het programma Get ahead in Europe. Het doel van die samenwerking is om ervoor te zorgen dat bedrijven die op de internationale markt zaken doen hun Europese klanten zo snel en goed mogelijk kunnen bereiken. Bron en foto’s: Logistiek