Buffels voor Polen

Advertentie

Overdracht van de Buffel aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winteruffel aankomst bij het Spoorwegmuseum foto: treinennieuws.nl

De Nederlandse Spoorwegen verkopen 32 DM ’90 dieseltreinstellen aan de Poolse vervoeronderneming SKPL. De eerste vier ‘Buffels’ – zo genoemd naar hun uiterlijk – zijn het laatste weekend van november naar hun nieuwe bestemming vertrokken. Eén Buffel behoort inmiddels tot het materieelpark van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Wat er met de overige vijftien overstaande stellen gebeurt is nog niet bekend.

Dieselhydraulisch aangedreven

De Buffels zijn dieselhydraulische treinstellen (technisch: DH ’90) en in feite de opvolgers van Plan U en de Wadlopers. Talbot (Bombardier) leverde er 53, die tussen 1996 en 1998 in dienst kwamen. In de loop van de tijd werden ze op diverse baanvakken ingezet, zoals Arnhem-Winterswijk, Zwolle-Kampen, Groningen-Leeuwarden en Nijmegen-Roermond. Ze bereden ook het internationale traject Heerlen – Aken. Een aantal werd voor enige tijd verhuurd aan andere bedrijven als Arriva, Veolia en Syntus.

Naar emplacement Nijmegen

In 2017 stelde NS de Buffels buiten gebruik. Ze werden opgesteld op het emplacement in Nijmegen. Eind van dat jaar bleek de Roemeense vervoerder Ferotrans belangstelling te hebben voor de dieseltreinen. Het bedrijf kocht er 48 van de 53. Maar al in 2018 bleek dat de kans op overname gering was. De licentie van Ferotrans om in Roemenië te mogen rijden, was ingetrokken en de onderneming had grote financiële problemen.
In Nederland had zich inmiddels een explosie voorgedaan in één van de terzijde gestelde DM’90’s en verder moest ProRail werkzaamheden uitvoeren aan het emplacement van Nijmegen. Daarbij stonden de Buffels in de weg. Maar omdat ze in 2018 aan Ferotrans verkocht waren en door deze betááld, mocht NS de treinstellen niet ergens anders opstellen. De Roemenen kwamen ze echter maar niet ophalen en de NS wilde wel van het verkoopcontract af. Via de rechter werd dit inderdaad ontbonden.

Nieuwe koper

Hierop werden de DM ’90 stellen overgebracht naar de Houtrakpolder in Amsterdam en kon ProRail in Nijmegen aan het werk. Nu was er dus een nieuwe koper, de Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (Vereniging van Lokaalspoorwegen, SKPL) te Zbiersk in west-centraal Polen. Deze onderneming had ook al enkele ex-wadlopers van NS in dienst. Ferotrans liet echter beslag leggen op de Buffels. Opnieuw schakelde NS de rechter in. De Nederlandse voorzieningenrechter was van mening dat Ferotrans voldoende tijd had gekregen de treinstellen op te halen en hief het beslag op. De verkoop aan Polen kon doorgaan! Gelukkig zouden de Buffels, hoewel ze al sinds 2017 buiten dienst stonden, nog in goede staat zijn.
Vraag is wat er met de achterblijvers gaat gebeuren. Dat is nog niet bekend. Een enkeling is al gesloopt en één Buffel blijft in elk geval in Nederland. De DM’90 3426 maakt nu deel uit van het materieelpark van het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Foto’s: Hans van Lith
Bron: onder andere: SpoorPro, vakblad voor de spoorsector.

Fotobijschriften: een Buffel en zijn voorganger Plan U in Hengelo op de lijn Zutphen-Hengelo (2000) twee buffels op een brug bij Raalte op de lijn Zwolle-Almelo (2003), een Buffel stopt in Boxmeer aan de lijn Nijmegen-Roermond (1999).