‘Brusselaar’ via HSL en Breda

De eerste ‘Intercity Brussel’ die ècht in Den Haag begint, staat met loc E 186007 aan kop, klaar voor vertrek langs spoor 1 van het station Hollandse Spoor. Het matrixbord geeft de onderwegstations aan (inclusief Noorderkempen).

Vanaf vandaag 9 april rijdt de Brusselaar of de ’Intercity Brussel’ zoals hij officieel heet over de hogesnelheidslijn naar Antwerpen en Brussel. Hij kiest daarbij tevens een nieuwe route via station Breda. Hierdoor krijgt deze Noord-Brabantse stad een directe verbinding met Antwerpen. Ondanks de omweg bereikt de Brusselaar tussen de Nederlandse en Belgische hoofdstad een felbegeerde reistijdverkorting van een half uur (tot 2 uur 53 minuten).

Toch is in Nederland zeker niet iedereen even blij met de nieuwe trajectkeuze. Dordrecht en Roosendaal verliezen nu immers hun snelle doorgaande verbinding van en naar België. Ook Den Haag valt voor een belangrijk deel buiten de boot. Van de in totaal zestien dagelijkse Intercity’s naar Brussel vv. zullen er maar vier het station Den Haag Hollandse Spoor aandoen. *) Drie beginnen en eindigen echt in Den Haag, de overige hebben Amsterdam als begin- en eindpunt. De eerste intercity uit Amsterdam volgt nog voor een deel de oude route via Den Haag HS ( v. 6.40 uur) en neemt na Rotterdam de HSL richting Breda. Verdeeld over de dag zijn er vervolgens drie, die ‘Hollandse Spoor’ als startpunt hebben (Den Haag v. 10.40 uur, 14.40 uur en 18.40 uur). Ook zij komen pas na Rotterdam CS op de hogesnelheidslijn richting Breda/Antwerpen. De rest komt helemaal niet in de hofstad.

Op de terugreis zien we het omgekeerde beeld: drie Brusselaars eindigen in Den Haag HS. (a. 9.22 uur, 13.22 uur en 17.22 uur). De intercity die om 18.45 uur uit Brussel Zuid vertrekt, arriveert om 21.22 uur in Den Haag HS en vervolgt na een korte stop zijn weg via de ‘klassieke’ route naar onze hoofdstad.

De treinen die in Den Haag Hollandse Spoor beginnen, vertrekken van spoor 1 langs het vroegere ‘eerste perron’. Voor reizigers die minder goed ter been zijn of in een scootmobiel zitten is dat een nadeel, omdat hier geen roltrappen of liften zijn. De NS raadt diegenen dan ook aan toch maar naar Rotterdam te gaan en daar op ‘de Brusselaar’ te stappen. Voor de eerste naar (v. 6.40) en de laatste vanuit België (a. 21.22 uur) speelt dat probleem overigens niet omdat deze treinen niet op spoor 1 aankomen.

Noorderkempen

Bij de Belgische stopplaatsen van de Brusselaar staat inmiddels ook het stationnetje Noorderkempen, ongeveer halverwege Breda en Antwerpen. Hier stoppen alle ‘Brusselaars´! De Belgische Spoorwegen (NMBS) wijzen erop dat de luchthaven Zaventem vanaf dit station in ruim drie kwartier bereikbaar is. ‘Noorderkempen’ is daardoor ook een aantrekkelijke opstapplaats voor luchtreizigers uit Noord-Brabant die van het Belgische vliegveld willen vertrekken, aldus de NMBS. Of dat klopt, is een beetje de vraag. Want zeker reizigers uit het meer oostelijk deel van deze provincie zullen waarschijnlijk toch in Breda instappen.

NS, ProRail en de Belgische Spoorwegen NMBS hebben vanaf januari 2018 een groot aantal testritten gehouden om eventuele problemen tijdig op te sporen en ervoor te zorgen dat de treindienst vlekkeloos kan worden uitgevoerd. Niettemin zal in de praktijk moeten blijken of dat inderdaad lukt. Er willen nog wel eens storingen op de HSL optreden, zeker nu het aantal treinen groeit.

Comfort

De intercity’s van en naar Brussel telden tot dusver zes rijtuigen. Dit aantal is naar zeven uitgebreid om het aantal zitplaatsen te vergroten. Zowel aan de voor- als aan de achterzxijde bevindt zich een locomotief. Er is mobiele catering aan boord, zodat de reizigers op hun zitplaats iets te drinken en een eenvoudige versnapering kunnen nemen. Reizigers in de 1e klas hebben meer beenruimte en bredere stoelen dan in de 2e klas. Wifi is er niet aan boord, maar eersteklassereizigers vinden wel een stopcontact vlakbij. De Brusselaar biedt een beperkte mogelijkheid fietsen mee te nemen. Per trein zijn hiervoor vier plaatsen beschikbaar.
Wie in de 1e klas reist en vroeg aanwezig is op de stations Amsterdam CS, Schiphol en Rotterdam mag daar gebruikmaken van de comfortabele lounge, waar tevens een gratis drankje wordt aangeboden.

Evaluatie

Vier treinen naar Brussel, die de residentie aandoen, is een zeer bescheiden frequentie. Bij de beslissing de dienstregeling zo in te richten heeft zonder twijfel de wens tot reistijdverkorting de belangrijkste rol gespeeld. Daarnaast levert Den Haag – volgens het Ministerie van Infrastructuur en Milieu – maar zo´n tien procent van het aantal reizigers dat in de drie grote centra Amsterdam + Schiphol (39%), Den Haag en Rotterdam (28%) instapt en ook dat zal hebben meegewogen.

Is dat viertal bovendien wel een ´blijvertje´? Het weekblad Den Haag Centraal (DHC) wist te melden dat D-66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven van ‘Infrastructuur’ de nieuwe dienstregeling na één jaar wil evalueren ‘op prestaties, klanttevredenheid en reizigersaantallen.’ Sommige kringen in de hofstad vrezen dat dit dan wel eens het einde van het verhaal zou kunnen betekenen, aldus DHC.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

*) Daarnaast rijdt er over de HSL tussen Amsterdam en Brussel-Zuid een vijftiental Thalys-treinen, waarvan enkele niet of juist wel op zaterdag of zondag en op bepaalde data. Zij komen ook niet langs Den Haag HS

Tekst en foto’s: Hans van Lith/Voorburg – Video: NS

De eerste Brusselaar uit Den Haag, op maandag 9 april 2018, klaar voor vertrek

De eerste ‘Brusselaar’, die in Den Haag begint, is zojuist om 10.40 uur op maandag 9 april vertrokken van spoor 1 van het station Hollandse Spoor, getrokken door loc E 186 007, met aan het slot van de trein loc E 186004