Bouw Rotterdam Centraal op de helft

 

De werkzaamheden op Rotterdam Centraal zijn deze week precies op de helft. De bouw verloopt voorspoedig en binnen de geplande kosten. Eind 2013 kan de nieuwe OV-terminal worden opgeleverd.
Bouw van een nieuw station

ProRail en de gemeente Rotterdam (maar ook Amsterdam, den Haag, Utrecht en nog een aantal grote steden) bouwen onder de naam ‘Rotterdam Centraal’ aan een grootschalig Openbaar-Vervoersknooppunt. Met momenteel 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als luchthaven Schiphol. Naast de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) krijgt Rotterdam Centraal ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zo’n 323.000 per dag. Het nieuwe station is daarop voorbereid.

"Y"Kolommen

Doorbouwen
Deze week startte de vierde bouwronde voor Rotterdam Centraal. Hiermee is de helft bereikt van de totale bouwperiode van de nieuwe OV-terminal. In deze ronde wordt het perron van spoor 11/12 afgebroken en opnieuw opgebouwd en worden de Y-kolommen op dit perron geplaatst. Dit perron is dan ook afgesloten voor reizigers. Hierna wordt de nieuwe reizigerspassage onder de sporen 9 tot en met 11 uitgegraven en wordt ook het dak doorgebouwd tot aan spoor 12.
Opknappen
Na deze ronde volgen er nog twee bouwrondes. Tijdens ronde 5 worden de sporen 12, 13 en 14 opgeknapt. In ronde 6 gaan allerlei verschillende werkzaamheden plaatsvinden: de perrons van spoor 1 en spoor 15 worden afgerond en het dak wordt over deze sporen afgemaakt. Ook worden de oude liftschachten van alle perrons verwijderd en worden op de perrons het definitieve perronmeubilair geplaatst.
Hoogtepunten

Lee Towers-Kraan

Deze afgelopen periode kende een flink aantal hoogtepunten. (1) De eerste zonnepanelen zijn in het dak geplaatst. (2) Bij spoor 14/15 is het sporendek van 80 bij 5 meter ingeschoven. (3) De bouw van de stationshal is officieel gestart. (4) De Liebherr 1750 kreeg officieel de naam Lee Towers-kraan en is gestart met de grootschalige takelwerkzaamheden.

Treinennieuws maakte samen met enkele journalisten, in gezelschap van wethouder Jeannette Baljeu (Haven, Verkeer en Regionale Economie).en projectleider Rotterdam Centraal Eric v.d. Meer (ProRail) een korte rondleiding door de bouwlocatie, waarvan enkele foto’s laten zien hoe aan het station gewerkt wordt. Foto’s: Treinennieuws.nl

%d bloggers op de volgende wijze: