Bombardier voltooid de eerste nieuwe carrosserie voor de lightrailvoertuigen voor Dresdner Verkehrsbetriebe. De carrosserie is een van de eerste projecten die op de nieuw geïnstalleerde productielijn in Görlitz worden gebouwd
DVB accepteerde de carrosserie van de wagen
Vandaag hebben de bestuursleden van Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) Andreas Hemmersbach en Lars Seiffert, in aanwezigheid van de Saksische premier Michael Kretschmer en de Business Unit German Cities van Bombardier, Dirk Wunderlich, de carrosserie van de eerste nieuwe lightrail voertuig (LRV) voor Dresden goedgekeurd. Bombardier Transportation begon in augustus van dit jaar met de bouw van het eerste voertuig in Görlitz.
“De collega’s van Bombardier doen het uitstekend en dat heb ik vandaag met eigen ogen kunnen zien”, prees Andreas Hemmersbach, bestuurslid van DVB. Zijn collega Lars Seifert voegde toe: “Ondanks alle moeilijkheden die verband houden met de pandemie, boekt dit project, dat voor ons van cruciaal belang is, goede vooruitgang. Wij danken de spoorexperts van Bombardier en DVB hiervoor en voor hun grote persoonlijke inzet. ”
Samen met de projectmanagers van DVB hebben ze de kwaliteit van de eerste carrosserieën getest en officieel goedgekeurd. Bombardier Transportation produceert in totaal 30 nieuwe sneltrams voor Dresden. De carrosserieën zullen in eerste instantie worden gebouw in Görlitz, terwijl de eindmontage vanaf februari 2021 in Bautzen zal plaatsvinden.
“De carrosserieën voor DVB zijn een van de eerste lightrailprojecten die op de nieuw productielijn in Görlitz zijn gebouwd. Ik ben erg blij dat we deze belangrijke mijlpaal op tijd hebben bereikt en binnenkort kunnen beginnen met de eindmontage van de nieuwe FLEXITY trams. Meer dan 20 Saksische bedrijven leveren de meeste benodigde materialen – vanuit Saksen voor Saksen ”, zegt Dirk Wunderlich, hoofd van de business unit German Cities bij Bombardier Transportation.
De nieuwe LRV wordt NGT DX DD genoemd. NGT staat voor “Niederflurgelenktriebwagen” (lagevloer gelede motorwagen), DX voor draaistelwagen met tien assen en DD voor Dresden. Het voertuig bestaat uit vijf wagens die door middel van scharnieren met elkaar zijn verbonden. Elke wagenbak bestaat uit het onderstel, de zijwanden en het dak en de eindrijtuigen krijgen ook fronten. Deze hoofdassemblages worden geproduceerd en gelast op de site van Bombardier in Görlitz. Eerst worden de voor- en zijwanden op het onderstel geplaatst, gevolgd door het dak. Als alles goed past, worden de onderdelen aan elkaar gelast en met warmte rechtgetrokken. Daarnaast bevestigen de lassers kleine beugels die later worden gebruikt om kabels en leidingen te bevestigen. Om ervoor te zorgen dat alle afmetingen aan de specificaties voldoen en dat de lassen van de vereiste kwaliteit zijn, worden de carrosserieën zorgvuldig geïnspecteerd en gemeten, met name de lasnaden die nauwkeurig worden gecontroleerd. Ze worden geanalyseerd met een röntgenapparaat en vervolgens geëvalueerd door experts.
Het onderstel is gemaakt van hoogwaardig roestvrijstaal. Het dak en de zijwanden zijn van lichter roestvrijstaal. Terwijl de voorkant en de afzonderlijke onderdelen in de fabriek in Görlitz worden uitgesneden, gescherpt, ontbraamd en aan elkaar gelast, worden de dakdelen en zijwanden in Bautzen geproduceerd en van daaruit aan Görlitz geleverd.
Augustus 2021
De eerste nieuwe sneltram moet in augustus 2021 in Dresden aankomen. Na de ingebruikname en verschillende testritten op het netwerk, zal het naar verwachting in december 2021 een proefdienst met passagiers starten. Vanaf 2022 zal een nieuwe tram worden geleverd aan DVB elke drie weken. Deze ondergaan een korte inbedrijfstellingsfase voordat ze in gebruik worden genomen. Alle nieuwe sneltrams moeten in het najaar van 2023 aan DVB worden geleverd.
De eerste twaalf nieuwe sneltrams zullen worden gebruikt op lijn 2 tussen Kleinzschachwitz en Gorbitz. Zodra de Großenhainer Straße is verlengd, kunnen de volgende elf voertuigen op lijn 3 tussen Wilder Mann en Coschütz rijden. De twee lijnen behoren tot de meest populaire in het DVB-netwerk. Op middellange termijn is er nog een optie voor het gebruik van de voertuigen op Lijn 1.
De NGT DX DD is bijna 45 meter lang en 2,65 meter breed. Hierdoor is hij zo’n 35 centimeter breder dan de huidige trams in Dresden. De nieuwe LRV biedt plaats aan maximaal 290 passagiers – dat zijn er 30 meer dan in de langste tram van DVB, de NGT D12 DD. Het carrosserieontwerp is alleen breder boven de rand van het perron, zodat er geen station hoeft te worden aangepast. Maar de trams hebben meer ruimte tussen de sporen nodig om elkaar te passeren zonder elkaar te raken. Bijna 80 procent van het DVB-tracknetwerk is al voorbereid op de bredere tracks. Voor gebruik op Lijn 7 moet DVB nog wachten op de uitbreiding van Königsbrücker Strasse en delen van Kes.
Bron en foto: ©Bombadier
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.