Bombardier-Alstom trein- tram- en metro orders

NMB M7 train from Bombardier AlstomHet consortium Bombardier Transportation-Alstom ondertekende met
de NMBS een raamovereenkomst voor de levering van maximum 1.362 M7 dubbeldeksrijtuigen. De
totale order bedraagt ongeveer 3.3 miljard euro. Het deel van Bombardier is ongeveer 2.1 miljard euro waard, terwijl dat van Alstom neerkomt op 1.2 miljard euro. De eerste vaste bestelling die ondertekend werd behelst het ontwerp en de bouw van 445 rijtuigen. De leveringen voor deze eerste bestelling zal plaatsvinden tussen september 2018 en 2021. Het raamcontract omvat opties voor een maximum van 917 bijkomende rijtuigen.
Bombardier in Brugge zal 65 multifunctionele stuurpostrijtuigen leveren en 290 niet gemotoriseerde
rijtuigen. Alstom zal 90 gemotoriseerde koprijtuigen ontwerpen en produceren in haar bedrijf in Valenciennes (Frankrijk) met de ondersteuning van haar competentiecentra op vlak van elektriciteit en signalisatie in Charleroi. Alstom zal ook het ETCS niveau 2 systeem ontwikkelen en produceren voor de volledige vloot.
Laurent Troger, President Bombardier Transportation, verklaarde: “Dit raamcontract voor bijna
1.400 dubbeldeksrijtuigen zal de Belgische passagiers voorzien van de meest moderne
mobiliteitsoplossingen. Het is een bevestiging van het vertrouwen van de NMBS in de producten van Bombardier en versterkt verder ons langdurige samenwerking.”
“Deze order getuigt duidelijk van het sterke vertrouwen dat de NMBS heeft in onze dubbeldekstreinen en in het niveau van comfort dat ze bieden. Het is ook een aanwijzing dat de rijtuigen echt geapprecieerd worden door de passagiers en de ideale oplossing bieden voor het groeiende aantal reizigers.”, zei Andreas Knitter, Senior Vice-President, Alstom Europe.
Deze nieuwe treinen zullen de totale capaciteit van het NMBS netwerk verhogen met 145.000
bijkomende zitplaatsen. De treinen zullen een snelheid van 200km per uur kunnen halen en zullen ingezet worden op alle Belgische hoofdlijnen, grensoverschrijdend met Nederland en Luxemburg, alsook op sommige hogesnelheidslijnen. Het M7 concept is gebaseerd op de zeer succesvolle en uiterst betrouwbare M6 dubbeldeksrijtuigen, waarvan er 492 door hetzelfde Bombardier-Alstom consortium werden geleverd. Het interieur van zowel eerste als tweede klasse werden volledig opnieuw ontworpen en gevalideerd door de klant na raadpleging van meer dan 200 vertegenwoordigers van verschillende gebruikersgroepen. Het nieuwe interieur en een verbeterd passagiersinformatiesysteem zullen reizigers meer comfort bieden, terwijl de multifunctionele stuurpostrijtuigen toegankelijk zullen zijn voor rolstoelgebruikers en plaats bieden voor fietsen. De M7 rijtuigen zijn volledig flexibel. Ze kunnen zowel ingezet worden als M7 elektrische motorstellen, maar ook als een door een locomotief getrokken trein, die samengesteld is uit zowel M7 rijtuigen als bestaande M6 dubbeldeksrijtuigen. Een predicatief diagnostisch systeem zal de predicatieve onderhoudsactiviteiten verbeteren en de levenscycluskosten verminderen. Deze extra kenmerken maken van deze nieuwe generatie dubbeldekstreinen één van de meest kostefficiënte oplossingen voor onze klant.

Bombardier Transportation sluit 2015 goed afBerlijn tram

Bombardier Transportation is een wereldleider in spoorwegtechnologie en de enige producent ter wereld van zowel treinen als vliegtuigen. Bombardier kreeg uit haar Europeese zetel Berlijn een bestelling van 47 aanvullende FLEXITY Berlijn trams voor de Duitse hoofdstad.
MetroSHLineOok nog eens voor de Bombardier Joint Venture een bestelling voor Shanghai in China van nieuwe BOMBARDIER Movia metrowagens.

Over Alstom
Alstom, een voorvechter van duurzame mobiliteit, ontwikkelt systemen, voorzieningen en diensten  voor de spoorwegmarkt. Zie onze artikelen van de vorige week. Alstom levert het meest complete gamma inclusief hoge snelheidstreinen,  metro’s, trams, signalisatie, onderhoud, vernieuwing en infrastructuur. Alstom positioneert zich als  wereld leider van kant-en-klare oplossingen.

%d bloggers op de volgende wijze: