
Zo op het einde van 2020 is Bombardier druk bezig. Zij gaan 205 nieuwe treinwagons voor het SkyTrain-netwerk van Vancouver leveren. De moderne 5-wagentreinen zullen extra capaciteit bieden om aan de huidige en toekomstige vervoersbehoeften van deze regio te voldoen. Het kontract omvat opties voor maximaal 400 extra treinwagons.
“We waarderen onze langdurige samenwerking met TransLink en onze rol bij het ondersteunen van het openbaar vervoerssysteem dat van Vancouver een van de meest leefbare steden ter wereld maakt”, aldus Elliot G. (Lee) Sander, President, Americas Region, Bombardier Transportation. “De nieuwe treinstellen zullen in Canada worden ontworpen, geassembleerd en getest, daar zijn we erg trots op. We kijken ernaar uit om te blijven voldoen aan de mobiliteitsvereisten van de groeiende regio Metro Vancouver en bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling ervan. ”
De nieuwe treinwagons worden ontworpen door teams in het Noord-Amerikaanse hoofdkantoor van Bombardier Transportation in St-Bruno, Quebec en in de faciliteiten van Bombardier in Kingston, Ontario. De wagens worden geassembleerd en getest in Kingston en vervolgens verder getest en in gebruik genomen door medewerkers van Bombardier in Metro Vancouver.
SkyTrain-systeem
Bombardier levert al sinds 1986 vervoersoplossingen aan Greater Vancouver en ontwerpt en levert het originele SkyTrain-systeem, alle elektrische en mechanische systemen voor de uitbreiding van 2002, en drie generaties geautomatiseerde voertuigen (Mark I, II en III). Voortbouwend op de betrouwbaarheid en operationele prestaties van deze treinwagons van wereldklasse, zullen de nieuwe treinen de nieuwste technologische upgrades en verbeteringen bevatten, waaronder een gemoderniseerde cabine, een vernieuwde interieurconfiguratie voor zitplaatsen en flexruimtes, nieuwe fietsenrekken en nieuwe passagiersinformatieschermen .
Bombardier heeft onlangs de levering en inbedrijfstelling van 56 Mark III-treinstellen voor TransLink afgerond. Bombardier is ook de exploitant van de West Coast Express-dienst van TransLink, die BOMBARDIER BiLevel-treinwagons voor forensen bestuurt.
“Dit wordt de grootste aankoopopdracht voor het wagenpark die we ooit hebben gedaan”, zegt Kevin Desmond, CEO van TransLink. “Deze nieuwe SkyTrain-wagens zullen niet alleen helpen om onze verouderde vloot te vervangen, maar ook het openbaar vervoer van Metro Vancouver voorbereiden op de komende SkyTrain-uitbreiding. Bombardier ii geselecteerd na een grondig evaluatieproces en we kijken ernaar uit om opnieuw met hen samen te werken om onze SkyTrain-vloot te vernieuwen en uit te breiden.”
Samenwerking tussen Bombardier en Alston
Het nieuwe consortium Bombardier-Alstom gaat 204 multifunctionele rijtuigen van het type M7 leveren aan NMBS Zoals bekend bestaat het consortium uit Bombardier Transportation en Alstom heeft nu meteen nieuwe grote order van de Belgen binnengesleept om 204 dubbeldeks wagens van het type M7 te leveren. De multifunctionele wagens M7 zullen volledig autonoom toegankelijk zijn voor mensen met beperkte mobiliteit, extra ruimte bieden en beschikken over een aangepast toilet en een intercomsysteem voor mensen in een rolstoel. De bestelling maakt deel uit van de raamovereenkomst van 2015 om tot 1.362 M7-wagens aan NMBS te leveren.
“Deze bestelling weerspiegelt duidelijk het sterke vertrouwen dat NMBS toont in onze dubbeldeks treinen en het comfort dat ze bieden”, zegt Sébastien Ridremont, Head of Sales, Bombardier Transportation, Benelux. “De nieuwe wagens zullen toegankelijk zijn voor mensen met beperkte mobiliteit en passagiers in rolstoelen, maar ook gemakkelijker toegankelijk zijn voor ouderen, mensen met kinderen of reizigers met fietsen. NMBS wil dat alle reizigers op een comfortabele en veilige manier volledig autonoom de trein kunnen nemen, en dat zal het geval zijn voor deze aangepaste M7-rijtuigen dankzij hun nieuwe glijdende opritten om het instappen te vergemakkelijken. ”
Inclusief transportsysteem
Bij de ondertekening van het contract in 2015 plaatste NMBS een definitieve bestelling voor 445 dubbeldeks M7-rijtuigen. De levering van deze eerste bestelling is nu aan de gang. Eind dit jaar zullen ongeveer 40 van deze 445 wagens in dienst zijn.
Ook multifunctionele wagens voor reizigers met beperkte mobiliteit werden in het contract opgenomen. Gezien het hoogteverschil tussen de boardinggate en de bestaande Belgische perrons, hebben deze reizigers vandaag nog steeds assistentie nodig.
Daarom presenteerde NMBS in september 2020 een nieuw toegankelijkheidsbeleid, dat voorschrijft dat alle perrons nu 76 cm hoog moeten zijn en dat al het nieuwe rollend materieel op deze instaphoogte moet passen. Dit zal het geval zijn voor deze aangepaste M7-coaches.
Erkend concept
“Het concept van de M7-touringcars is gebaseerd op onze M6-dubbeldekkers, die bekend staan om hun hoge betrouwbaarheid. Deze order bevestigt ons leiderschap op het gebied van engineering en design, met name in het ontwerpen en vervaardigen van touringcars die zijn aangepast aan specifieke behoeften. Het is onze missie om de overgang naar inclusieve en milieuvriendelijke transportsystemen te ondersteunen ”, voegt Sébastien Ridremont toe.
Het concept M7 is erg flexibel
Het concept M7 is erg flexibel. Ze kunnen worden gebruikt als M7 Electric Multiple Units (EMU’s) of worden voortgetrokken door locomotieven in treinen met M7- en M6-dubbeldeksrijtuigen. Een preventief diagnosesysteem verbetert de onderhoudsactiviteiten en verlaagt de levenscycluskosten van de trein al.
Treinen kunnen rijden met snelheden tot 200 km per uur op het volledige Belgische net en op grensoverschrijdende sporen in Nederland en Luxemburg, inclusief enkele hogesnelheidslijnen. De herinrichting van het interieur van de eerste- en tweede klas rijtuigen werd goedgekeurd door NMBS na overleg met meer dan 200 vertegenwoordigers van verschillende gebruikersgroepen. Het nieuwe interieur en het passagiersinformatiesysteem verhogen het gebruikerscomfort en de multifunctionele eindwagens hebben een opbergruimte voor fietsen.
“Deze bestelling weerspiegelt duidelijk het sterke vertrouwen dat NMBS toont in onze dubbeldeks treinen en het comfort dat ze bieden”, zegt Sébastien Ridremont, Head of Sales, Bombardier Transportation, Benelux. “De nieuwe auto’s zullen toegankelijk zijn voor mensen met beperkte Mobiliteit en passagiers in rolstoelen, maar ook gemakkelijker toegankelijk zijn voor ouderen, mensen met kinderen of reizigers met fietsen. NMBS wil dat alle reizigers op een comfortabele en veilige manier volledig autonoom de trein kunnen nemen, en dat zal het geval zijn voor deze aangepaste M7-rijtuigen dankzij hun nieuwe glijdende opritten om het instappen te vergemakkelijken. ” Bron en foto’s persbericht Bombardier.
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.