Chili heeft de honderdste verjaardag gevierd van een de meest spectaculaire spoorwegen in de wereld, een spoorlijn die in het Andes gebergte ligt in het hart van het land en een lang bestaande grensconflict met Bolivia heeft doorstaan. De spoorlijn Arica-La Paz werd geopend op 13 mei 1913, en loopt van Chili’s meest noordelijke haven Arica, naar Bolivia de commerciële hoofdstad La Paz (440km) De bouw was een opmerkelijke prestatie van de techniek. Het traject met een stijging van zeeniveau tot meer dan 4200 meter, waardoor het een van de hoogste spoorlijnen in de wereld is. De helling heeft op sommige plaatsen een stijging van meer dan 6% en was hierdoor een van werelds steilste spoorlijnen ten tijde van de bouw. Hij is aangelegd door een ruw landschap van woestijn en met sneeuw bedekte vulkanen. Hij is ruwweg verdeeld als helft tussen de twee landen met 205km aan de Chileense kant van de grens en 235 km in Bolivia. Het bouwen van de spoorlijn duurde zeven jaar, door duizenden werknemers met onmenselijke voorwaarden. Veel hadden last van hoogteziekte en de extreme kou in de nacht. Door de jaren heen, zijn gedeelten van de spoorlijn door de overstromingen, die regelmatig de Boliviaanse hooglanden treffen, getroffen. De lijn werd in 2005 volledig gesloten, maar is sindsdien gerenoveerd. De Chilenen zeggen dat hun deel van het traject nu weer volledig operationeel is.
Compensatie
De spoorweg werd gebouwd door Chili als compensatie aan Bolivia voor haar verlies van grond tijdens de oorlog van 1879-1883 van de Stille Oceaan. Bolivia beschuldigd Chili ervan de spoorlijn niet goed te onderhouden. Het idee achter de spoorlijn was Bolivia toegang te geven naar zee voor de export.
Verleden glorie
Gisteren was er dus de ceremonie in Arica in bijzijn van enkele vertegenwoordigers uit Bolivia op de stations. De Voorzitter Pinera nam de trein van Arica naar het kleine Chileense woestijn dorp van Poconchile, een reis van ongeveer een uur. Hij werd er, begroet door tientallen schoolkinderen die met Chileense vlaggen stonden te zwaaien. In een toespraak op het station, gaf hij een beschrijving van de aanleg van de spoorlijn in de vorige eeuw die vergelijkbaar is met de bouw van het Panamakanaal alleen”. Hij zei: “Dat hij het betreurde dat Boliviaanse President Evo Morales niet tijdens de ceremonie aanwezig was. Chili heeft voldaan aan haar verplichtingen krachtens het Verdrag 1904 [met Bolivia] “. Chili zou altijd de deur open houden voor nauwere banden, zei hij. Bron: Gideon Long – BBC