Blijft ‘ie in Italië wel rijden? (2 treinstellen zijn al opgegeven)

Sinds ruim een week rijden de oude Fyra V250 treinstellen in reizigersdienst in Italië. Onze collega’s van Treinreiziger.nl reisde zelfs af naar Italië om de voor Nederland bedoelde hogesnelheidstreinen te bewonderen. De start verloopt voorspoedig. Maar de vraag is uiteraard: blijft ‘ie ook probleemloos rijden? In Nederland hielt hij het na de officiële introductie nog geen 40 dagen vol.

Ze hebben bij Hitachi, de nieuwe eigenaar van AnsaldoBreda, in elk geval hun best gedaan en de Fyra’s flink aangepakt. NS had 16 treinstellen besteld, België 3. Van de totaal 19 treinstellen zijn nu 17 treinstellen gemaakt. 2 treinstellen zijn dus gesneuveld als pluk-stel. De treinen zijn niet alleen technisch aangepakt, maar hebben ook een nieuw uiterlijk gekregen. In de trein doet bijna niets meer aan het Fyra tijdperk denken. Naast nieuwe stoelen hebben de treinen zelfs een bar gekregen.

15 jaar nadat de order is geplaatst werd het natuurlijk ook wel een keer tijd dat de treinen ingezet zouden worden. Hopelijk blijft ie deze keer langer rijden. Op dit moment rijden echter nog maar twee treinstellen in de reizigersdienst. Dat wordt tot december 2020 geleidelijk uitgebreid. Ook opmerkelijk: de treinen rijden nu niet op de Italiaanse hogesnelheidslijn, maar met snelheden van rond de 160 kilometer per uur, met een enkele uitschieter naar ruim 180.

Voor een uitgebreid fotoverslag van de Fyra V250 kun je terecht bij Treinreiziger.nl. De foto’s zijn gemaakt door Stefan Verkerk.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie