Het Finse staatsspoorbedrijf VR gaat voor 4,5 miljoen euro de internetverbinding van langeafstandstreinen verbeteren. De hervorming zal zorgen voor snellere en consistentere internettoegang tot Pendolinos, Intercity-treinen en dubbeldekker-nachttreinen. De eerste verbouwingen waren al eind 2021 klaar, maar ook nu zijn ze er nog steeds mee bezig. Voor reizigers moet de verbinding gemiddeld tot vijf keer sneller zijn. Dit wordt gedaan met de aanleg van een modernere en snellere netwerktechnologie, al zijn er nog meer methoden die toegepast worden door VR om de ervaring van Finse treinreizigers te verbeteren in de langeafstandstreinen. In dit artikel lees je meer over dit goede project!
Het datagebruik is de afgelopen jaren sterk toegenomen en digitale diensten worden tijd- en plaatsonafhankelijk gebruikt. Er is een toenemende wens om gebruik te maken van de trein voor het werk. Volgens klantonderzoeken van VR is de functionaliteit van het interne netwerk van de trein een van de belangrijkste elementen die de klantervaring beïnvloeden. “De huidige internetverbinding in de treinen voldoet niet meer aan de huidige of toekomstige behoeften van onze klanten”, zegt Topi Simola, directeur Personenvervoer. “De internetverbinding verschilt van trein tot trein en van plaats tot plaats: in sommige treinen werkt de verbinding de hele tijd goed, tijdens de treinreis om de gewenste digitale diensten te gebruiken, probleemloos aan vergaderingen deel te nemen en efficiënt te werken.”
De hervorming zal het huidige treinintranet vervangen door snelle en moderne netwerktechnologie. De apparatuur die nodig is om het netwerk te produceren, wordt volledig herzien. Tussen de wagens zijn kabels aangebracht, zodat de netwerkverbinding ook bij verplaatsingen van de ene wagen naar de andere behouden blijft. Aanpassingen aan het materieel zullen gefaseerd plaatsvinden. De eerste treinen op het snellere netwerk werden eind 2021 operationeel en in 2022 worden alle treinen gereviseerd. Als je dit jaar naar Finland reist met de trein dan kan het dus maar zo dat je al kunt genieten van de verbeterde wifi in de langeafstandstreinen.
VR blijft actief in gesprek met telecomoperators en autoriteiten om meer masten en basisstations langs het spoor te hebben en ook om een breedbandnetwerk langs het spoor te ontwikkelen, waarbij mogelijk gebruikt wordt van het snelle en stabiele glasvezel. Deze investeringen zijn een noodzakelijke en natuurlijke volgende stap in de ontwikkeling van treinnetwerkverbindingen en ondersteunen ook het lopende Digirata-project van het ministerie van Transport en Communicatie, dat gericht is op digitaal en intelligent spoorvervoer.
VR heeft ook met klantonderzoeken achterhaald waar en hoe klanten het netwerk gebruiken en wat hun verwachtingen zijn van het treinnetwerk. Op basis van de onderzoeken zijn verschillende opties bekeken voor de ontwikkeling van het treinnetwerk en is een nieuwe oplossing gebouwd. De oplossing is getest op testreizen, waarvan de resultaten volgens VR goed zijn. Klantonderzoeken op de achtergrond zullen in 2022 worden afgerond. “De goede ervaring van de testreizen bevestigde dat we deze grote investering willen doen. We hopen dat telecomoperators zullen investeren in een breedbandnetwerk langs het spoor om de treinconnectiviteit te verbeteren”, zegt Simola.