Belgen openen onderhoudswerkplaats in Melle

Vorige week op 27 maart openden de Belgische Spoorwegen (NMBS) in Melle bij Gent een nieuwe werkplaats. Driehonderd medewerkers onderhouden hier 160 reizigerstreinstellen en 90 locomotieven. Het is een van de grootste werkplaatsen van de NMBS en maakt deel uit van een algemeen vernieuwingsplan van de spoorwegen op dit gebied. De kosten bedroegen bijna 160 miljoen euro. Hiervan betaalde de NMBS 156 miljoen euro en Infrabel – voor onder meer de aanleg van wissels bij de inrit van de werkplaats – 3 miljoen.

De bouw van het dertig hectare grote complex startte in 2014. Het bestaat uit twee werkhallen met in totaal 26 sporen van elk 200 meter. Zelfs lange treinen kunnen hier in één keer binnen worden genomen, zonder te moeten worden ontkoppeld. Eén hal is speciaal bestemd voor treinstellen, de andere voor het overige materieel. Boven een aantal sporen zijn uitschuifbare platformen aangebracht, zodat het personeel veilig kan werken aan de technische installaties op de daken van de modernste treinen. Men werkt volgens het zogenaamde TIM- principe (Timetable Integrated Maintenance), waarbij het onderhoud van het materieel wordt gepland binnen het schema van de dienstregeling. Gemiddeld elke tien dagen verschijnen de treinen voor een soort ‘pitstop’ waarbij maximaal vier uur onderhoud plaatsvindt. Zo zijn ze weer snel beschikbaar voor de dienst. Omdat ook de nacht in de planning wordt betrokken, zijn de meeste treinstellen tijdens de spitsuren gewoon inzetbaar.
In het kader van de duurzaamheid is in de hallen ledverlichting aangebracht en vindt de verwarming plaats met geothermische warmtepompen. Bovendien worden in 2019 5.600 zonnepanelen geïnstalleerd, die per jaar 2,1 miljoen kWh produceren. Overdag voorzien zij ruimschoots in de volledige elektriciteitsbehoefte van de werkplaats. Het ‘teveel’ wordt gebruikt voor de treinen die in de regio rijden. Als zij eenmaal zijn geplaatst beschikt de NMBS over in totaal meer dan 20.000 zonnepanelen.
De werkplaats in Melle vervangt de verouderde herstelplaatsen in Gentbrugge en Merelbeke. Hij ligt strategisch in het spoorwegnet aan de lijnen naar Gent, Aalst en Brussel, wat de bereikbaarheid uiteraard vergemakkelijkt.
Fotobijschriften:
Boven: Een van de hallen waar de treinstellen worden behandeld (foto NMBS)
Onder: Een luchtfoto van de nieuwe werkplaats bij Melle (foto NMBS)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*