Alstom zal twee H3 hybride rangeerlocomotieven leveren voor Audi’s goederenvervoer. De autofabrikant gaat deze gebruiken als rangeerlocomotieven in Ingolstadt. De eerst locomotief zal aan het eind van 2015 geleverd worden de tweede eind 2016.
De drie-assige H3 hybride locomotief verbruikt 50% minder brandstof dan conventionele rangeerlocomotieven en minder vervuilende uitstoot Het geluid is ook aanzienlijk verminderd. De 350 kW generator diesel voldoet aan de eisen van het uitlaatgassen. Afhankelijk van de toepassing, zal de H3 hybride locomotief tussen de 50% en 75% van zijn dienst tijd op batterijen werken. De locomotief haalt een maximale snelheid van 100 kilometer per uur, die zeer geschikt is voor hoofdlijnen.
Natuurlijk zijn ze bij Alstom er bij. “Alstom is verheugd om Audi te kunnen rekenen tot onze H3 klanten, na Deutsche Bahn en Volkswagen. De voordelen van onze nieuw ontwikkelde rangeerlocomotief platform zijn meerdere: de H3 is milieuvriendelijk, compact en krachtig qua trekkracht over het starten. Op de top, de innovatieve hybride aandrijving maakt het mogelijk om de energie kosten aanzienlijk te verminderen “, zei Ralf Materzok, algemeen directeur Alstom in Duitsland.
Ook Audi was enthousiast. “De grootte en de prestaties van de locomotieven zijn perfect afgestemd op onze eisen. Overwegende dat de oude tractie voertuigen meer dan 20 liter brandstof per uur verbruiken, de generator van de hybride locomotief, die alleen nodig is om het batterij blok op te laden, vereist een maximum van negen liter per uur “, zegt Johann Schmid, Operations Manager voor Audi’s industriële spoorweg op de locatie van Ingolstadt.