Arriva wordt steeds groter

De treinen en bussen van Arriva blijven ook na 2020 door de Achterhoek rijden. De provincie Gelderland heeft de concessie voor het openbaar vervoer in de regio met vijf jaar verlengd, tot eind 2025. Arriva mag ook het openbaar vervoer in Rivierenland blijven organiseren. Arriva verzorgt sinds 2010 de dienstregeling voor buslijnen in de Achterhoek en het treinverkeer op de lijnen Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Apeldoorn en Arnhem-Tiel. De vervoerder won in 2010 de concessie na een stevige strijd met de van oorsprong Achterhoekse vervoerder Syntus.

Verheugd
Bestuursvoorzitter Anne Hettinga van Arriva Nederland is in z’n nopjes met het besluit om de bussen en treinen van Arriva vijf jaar extra door de Achterhoek te laten rijden. ‘We zijn verheugd dat we tot eind 2025 in de mooie regio Achterhoek mogen rijden. En met het vertrouwen dat de provincie in ons heeft. Dat is dankzij de inspanningen van alle medewerkers’, schrijft hij in een persbericht.”

Geschiedenis Arriva
Arriva Personenvervoer Nederland BV ontstond in het voorjaar van 1998. In 1999 werden de Hanze Groep (GADO) en de VEONN-groep door Arriva aangekocht waarmee het streekvervoer in de drie noordelijke provincies in hun handen kwam. In 2010 is Arriva Group gekocht door de Deutsche Bahn (DB), die hiermee hun positie in Europa sterk verbeterde. Arriva is op dit moment één van de grootste vervoerders in Europa en exploiteert van Portugal tot aan Zweden verschillende bus- en treindiensten. Het logo van DB is naar de overname tevens verwerkt in het logo van Arriva. In 2003 won Arriva de concessies Rivierenland en Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en in 2016 is de gehele provincie Limburg er bijgekomen.

Nijmegen-Kleve
Arriva wordt ook genoemd in de petitie voor trein Nijmegen-Kleef aangeboden aan Conny Bieze. Die petitie zegt dat de provincie Gelderland het gesprek actief moet aangaan met Arriva en ProRail om snel een treinverbinding te realiseren tussen Nijmegen en het Duitse Kleef. Daarvoor is de petitie “Snel met de trein reizen tussen Nijmegen en Kleve campus” aangeboden aan de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze. De petitie, die gestart is door de Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer (VIEV), werd door 1375 burgers ondertekend.
De vereniging overhandigde de petitie bewust kort nadat er een nieuwe regionale verbinding is gerealiseerd tussen Arnhem en Düsseldorf. VIEV, de Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail-)Vervoer, afgekort VIEV, is opgericht vanwege de bezorgdheid over het verdwijnen van het regionale grensoverschrijdende railvervoer. Dit gebeurt in een tijd dat de Europese grenzen steeds meer opengaan en er een groeiende behoefte is aan kwalitatief goed openbaar vervoer omdat (binnen)steden en dorpen onbereikbaar worden door files en overvolle parkeerplaatsen.
VIEV-voorzitter Maurice Niesten is erg tevreden met de komst van deze grensoverschrijdende verbinding van Abellino, waar ook een petitie aan ten grondslag lag. “De vervoerspotentie van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleve is naar verwachting nog groter”, aldus VIEV.

Potentie
Dit komt omdat zowel Nijmegen als Kleve grotere steden zijn dan Arnhem en Emmerich. Bovendien zijn in beide steden grote onderwijs- en zorginstellingen gevestigd. Ook voor de Abellio-trein tussen Arnhem en Düsseldorf wordt verwacht dat hiervan veel forenzen gebruikmaken die net over de grens werken of naar school gaan. “De Euregio Rhein-Waal verdient een tweede goede spoorverbinding”, zo meent Niesten. “Door de Nederlandse partijen Provincie Gelderland, Arriva en ProRail aan tafel te krijgen voor deze pragmatische oplossing kan deze verbinding relatief snel gerealiseerd worden.” Denk ook aan de vele toeristen die Kleve jaar bezoeken.
Er ligt al een spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef, maar die is al sinds de jaren negentig niet meer in gebruik. VIEV gelooft dat met de aanbieding van de petitie een eerste stap is gezet, zeker nu de provincie onlangs de andere grensoverschrijdende verbinding in gebruik heeft genomen. Niesten zei in januari nog positiever dan ooit te zijn over doorstart. “De Radboud Universiteit, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Hochschule Rhein-Waal, de FNV, De Euregio: ze zijn allemaal voorstander van een treinverbinding naar Kleef.”

Arriva heeft meer nieuws.
Alle treinen van vorige vervoerders in Limburg werden van een nieuwe look zodat deze er weer uit zien als nieuw! De treinstellen worden gewrapt met een speciaal ontwikkelde vinyl welke is voorzien van een anti-graffiti laag. In totaal zijn 26 treinen gewrapt en voorzien van beletteringen in de huisstijl van regio Limburg. Op nieuw beletteren is natuurlijk goedkoper en milieu vriendelijker dan nieuwe treinen kopen.
De Europese subsidie maakte de weg vrij door 28 miljoen euro opzij te leggen, voor het realiseren van de zogenoemde Drielandentrein. Dat is een rechtstreekse treinverbinding Luik – Maastricht – Heerlen – Aken. Een trein die in de toekomst gerealiseerd zal gaan worden door Arriva. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaf vorig jaar al groen licht voor het project. Limburg is blij.

Foto’s: JA reclame/ARRIVA    

 

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: