Arriva biedt aan te helpen ‘zo snel mogelijk’ hogesnelheidstreinen te laten rijden tussen Amsterdam en Brussel in plaats van de geplaagde Fyra. ‘Met de ervaring en financiële middelen van Deutsche Bahn achter ons kunnen wij zeker een bijdrage leveren’, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva tegen NRC Handelsblad. Arriva is eigendom van de Deutsche Bahn, één van de grootste treinvervoerders van Europa. In Nederland rijdt Arriva met 100 treinen en 1200 bussen. Hettinga noemt het een ‘blamage’ dat er ‘spoor ter waarde van miljarden ligt waar nu geen gebruik van wordt gemaakt.’ De hogesnelheidstrein Fyra, die Amsterdam en Brussel met elkaar verbindt, werd van het spoor gehaald omdat de treinstellen steeds kapot gingen. Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn. Arriva laat zaterdag weten snel om de tafel te willen met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om te praten over een oplossing. Het bedrijf kan hier nog geen concrete invulling aan geven, omdat de inhoud van de contracten met de NS niet bekend is, zegt een woordvoerder. Foto: Wietze Boersma heeft al even gefotoshopt. © treinennieuws.nl – Bron AT5/NRC Handelsblad
Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.
Laat Arriva samen met DB zo snel mogelijk ICE’s inzetten op de HSL want die Fyra rijdt de eerste jaren nog niet. En misschien gaan die treinen wel helemaal nooit rijden als Ansaldo binnenkort faiet gaat. Een idee zou misschien zijn om de Huidige ICE’s Tussen Duitsland en Amsterdam door te laten rijden Via Schiphol en de HSL naar Brussel.