Arriva wast treinen ‘waterarm’

Advertentie

Politici en grote bedrijven spreken vaak over de maatregelen die zij plannen voor klimaatverbeteringen. Niet zelden blijft het daarna stil. Vervoerder Arriva voert daadwerkelijk verschillende plannen uit door alternatieven te gebruiken voor fossiele brandstoffen. Waren het eerst nieuwe zuinige treinen, nu loopt er in Leeuwarden een jaar lang het proefproject ‘waterarm wassen’ met 18 WINK-treinstellen. Besparing 223.000 liter water per jaar. Zuinig zijn met water in een periode waarin zoet water schaars wordt, is belangrijk voor mens en milieu.

Opvallend schoon

Bij het waterarm wassen van Arrivatreinen wordt per treinstel slechts negen liter verbruikt. In de wasstraat bedraagt dit niet minder dan 480 liter, zodat hwet bedrijf met de nieuwe methode per keer 98% water bespaart. Elk jaar gaan de treinstellen 26 keer door de wasstraat, terwijl bij de pilot een trein maar zes maal gewassen wordt èn dus met veel minder water. Bij de perspresentatie gisteren legde regiodirecteur Milfred Hart uit dat bij het waterarm wassen de treinstellen – los van de zes jaarlijkse wasbeurten – één grote schoonmaakoperatie ondergaan, de zogeheten ‘polish’. Hierbij wordt géén water gebruikt. Het reinigingsmiddel wordt op het WINK-stel geneveld, ingewreven en vervolgens intensief uitgepoetst. Dat zorgt voor een gladde, glanzende toplaag op de buitenkant. Daardoor hecht het vuil zich ook niet zo snel aan de wand en blijft de trein langer – opvallend – schoon.

Wasfrequentie

Tijdens de proefperiode in Leeuwarden onderzoekt Arriva hoe vaak de treinstellen moeten worden gewassen en hoeveel manuren dat kost. Omdat de pilot al in april van dit jaar is begonnen en twaalf maanden duurt, kunnen alle seizoeninvloeden worden onderzocht. Ook in andere regio’s is men geïnteresseerd in de nieuwe reinigingsmethoden. In Lisse loopt zo’n pilot met autobussen tot half september van dit jaar foto’s: Waterarm wassen in Leeuwarden (foto’s Arriva)

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie