Langzaam maar heel zeker breidt Arriva haar lijnen over Nederland uit. Nu het Fyra debacle geëindigd is in een stopzetting, gaat de gemeente Den Haag samen met vervoerder Arriva en Brussels Airport werken aan een internationale treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. De trein moet in december 2015 in de dienstregeling zijn opgenomen, of zoveel eerder als mogelijk. Dat meldde wethouder Peter Smit donderdag op een persconferentie.
Op de Lage Landen Lijn, zoals de verbinding van Arriva (dochter van Deutsche Bahn) moet gaan heten, moet elk uur een trein gaan rijden. Deze trein gaat stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel-Zuid. Voor het gebruik van de trein hoeft niet gereserveerd te worden. Het tarief van het treinkaartje zal ongeveer even hoog liggen als dat van een reguliere intercity. Den Haag werkt sinds het verdwijnen van de zogeheten Beneluxtrein eind vorig jaar aan het tot stand brengen van een nieuwe lijn. De Beneluxtrein werd vervangen door de Fyra, die al snel weer uitviel. Bovendien deed de Fyra Den Haag niet aan. De vervangende intercity die nu rijdt, vertrekt wel uit Den Haag, maar rijdt volgens Smit lang niet vaak genoeg. Met wat voor soort treinen Arriva gaat rijden is op dit moment nog niet bekend. Arriva/DB rijdt met Siemens- en Stadler treinen.
De gemeente heeft bij spoorbeheerder ProRail al ruimte aangevraagd om de trein te laten rijden. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.