Als de planning goed verloopt test Arriva dit najaar een innovatieve batterijtrein, die tevens (deels) op bovenleidingspanning rijdt. Tot nu toe zijn batterijtreinen nog niet toegestaan in Nederland. Dit proefstel wordt het eerste! Stadler bouwde een Wink-trein uit de noordelijke regio van de vervoerder om, zodat dit in plaats van ‘diesel’ (HVO=Hydrotreated Vegetable Oil)’, batterijen gebruikt. Het exemplaar dat nu al aanwezig is om remenergie op te slaan, gaat dan tractiestroom leveren. De Wink is ook voorzien van een pantograaf om ‘onder de draad’ te kunnen rijden. Achtergrond van de tests is de wens om nog verder te gaan op de weg naar CO2-neutraal en uitstootvrij openbaar vervoer.
Testritten in drie provincies
De testritten vinden plaats op diverse niet geëlektrificeerde baanvakken: Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren en mogelijk ook op Zevenaar-Doetinchem. Omdat het project zich afspeelt in meerdere regio’s, wordt hierbij samengewerkt met de Provincies Friesland, Overijssel en Gelderland. Ook ProRail is erbij betrokken. Onderweg worden metingen gedaan, die vooral gericht zijn op de vraag hoe snel de batterij ontlaadt en weer oplaadt tijdens het rijden met verschillende snelheden. Ook test Arriva hoe de omschakeling van batterij op bovenleiding en omgekeerd verloopt. Tenslotte gaan de technici na hoe snel de trein optrekt bij vertrek-onder-de-bovenleiding en hoeveel stroom hij dan verbruikt.
Eerste stap
De resultaten van de metingen zullen worden gebruikt bij de ontwikkeling van tractiebatterijen voor dit type treinen. Tevens komen de uitkomsten de kennis van ProRail ten goede, dat zich oriënteert op het gebied van emissievrij railvervoer. De testen van de batterijtrein van Arriva vormen zo ook een bijdrage aan het overzicht dat ProRail daarover opbouwt. Tenslotte wordt met de proefnemingen informatie verzameld over de mogelijke inrichting van emissievrije treindiensten in Oost Nederland. Want nòg duurzamer openbaar vervoer staat tegenwoordig hoog in het vaandel, zeker bij Arriva. Bron: persbericht Arriva dd. 31-8-2021
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.