Arriva neemt “gloednieuwe” GTW in gebruik

Advertentie

Perron te Leeuwarden, met rechts de GTW 327 van Arriva, die de eerste officiële rit met reizigers maakt
Zitplaatsindicator naast de bestemming, in de zijwand van treinstel Jelle Zijstra (327)

Met een feestelijk rit – met reizigers! – van Leeuwarden naar Harlingen Haven nam Arriva donderdag 16 juli, zijn eerste geheel gerenoveerde GTW (Gelenk Triebwagen) in gebruik. ‘Gloednieuw’ is het treinstel uit 2005 niet, maar fabrikant Stadler heeft het – innerlijk zowel als uiterlijk – zodanig gerenoveerd dat het er wèl zo uitziet. Het interieur is aangepast aan moderne eisen, in het motorcompartiment zijn speciale ‘rembatterijen’ aangebracht en de machinist beschikt nu over achteruitkijkcamera’s. De hele bestaande serie van vijftig GTW’s van Arriva in deze regio wordt dit en volgend jaar aangepakt.

Door het aanbrengen van de rembatterijen is het mogelijk elektriciteit, die wordt opgewekt bij het remmen van de treinstellen niet verloren te laten gaan, maar op te slaan. Bij stilstand van de GTW’s – op bijvoorbeeld de eindstations –  hoeven de motoren niet te blijven draaien. De aanwezige apparatuur, als verlichting, reisinformatie, automatische deuren en boordomroep, werkt dan op deze batterijen. Daardoor zijn de treinen zuiniger met brandstof en maken ze in die situatie minder geluid. Kortom, dit maakt ze duurzamer dan het bestaande GTW-materieel. De achteruitkijk camera’s geven de machinist een beter overzicht van de situatie op de perrons tijdens de stops onderweg.

Verschoontafel en oplaadpunten 

Gescheiden afvalopvang, erboven hangt de AED

Het interieur is zeer ingrijpend gerenoveerd. Allereerst hebben de zitplaatsen nieuwe bekleding gekregen in een blauw-groene kleur en werden tafeltjes aangebracht. Hierop kun je goed werken met een laptop, want de treinstellen hebben een rustige gang. Bij elke stoel zit bovendien een oplaadpunt. Op diverse plaatsen zijn schermen aangebracht met informatie over de dienstregeling. De reizigers horen deze trouwens ook via de boordomroep: in deze provincie zowel in het Fries als in het Nederlands!

In de toiletten is nu ook een verschoontafel voor baby’s aangebracht, die gemakkelijk neergeklapt kan worden. Op de balkons kunnen de reizigers hun afval gescheiden kwijt in speciale opvangbakken. Op een aantal plaatsen is ook een AED opgehangen om mensen te reanimeren, die onderweg onwel zijn geworden. Reizigers in een rolstoel en fietsers vinden voldoende plaats in een speciaal compartiment, voorzien van een antislipvloerbedekking.

Zitplaatsindicatoren

Interieur van de vernieuwde GTW’s

Waren de GTW’s tot dusver rood van uiterlijk, in de nieuwe versie zijn ze helder blauw. Bijzonder is, dat naast de bestemmingsbalken in de zijwanden ‘zitplaatsindicatoren’ zijn aangebracht. Dit zijn kleine verlichte vierkanten, die de kleur groen, geel of rood kunnen tonen. Deze geven aan of er zitplaatsen vrij zijn, of het erom spant, of dat het rijtuig vol is.  Arriva is benieuwd hoe de ervaringen met dit systeem zullen zijn.

De eerste twee treinstellen van de serie zijn door de Stadlervestiging in Polen gerenoveerd, bij de overige gebeurt dat in de werkplaats van Stadler te Blerick bij Venlo.

Nieuwe treinconcessie

De ombouw maakt deel uit van de nieuwe treinconcessieovereenkomst van Arriva met de provincies Groningen en Friesland (en Niedersachsen), die in december 2020 ingaat. Al in juli 1917 gunde de regio de concessie aan Arriva. Deze geldt voor vijftien jaar en loopt tot 2035. Tot dat jaar blijft de vervoerder het treinverkeer op de noordelijke trajecten – ruwweg alles boven de lijn Nieuwe Schans-Groningen-Leeuwarden-Harlingen, inclusief de trajecten naar Stavoren en naar Veendam. Er wordt al wel gedacht aan uitbreiding van het reizigersvervoer vanaf Veendam tot Stadskanaal, maar daarover is nog niets beslist. Tussen Groningen en Leeuwarden worden naast de gewone treinen ook sneldiensten gepland.

WINK-treinstellen

In de komende treinconcessie is ook de uitbreiding van het materieelpark opgenomen met achttien nieuwe WINK-treinstellen (afkorting van Wandelbarer Innovativer Nahverehrs-Kurzzug, vrij vertaald: flexibele innovatieve korte-afstandstrein). Deze worden in het voorjaar van 2021 – eveneens door Stadler – geleverd. Zij rijden op een synthetische dieselolie HVO (hydrotreated vegetable oil), die is gemaakt van 100% afgewerkte keuken oliën. De brandstof heeft een sterk verlaagde CO2 uitstoot. Toevoeging van enkele chemische stoffen maken tenslotte de stikstofoxyden in de uitlaatgassen onschadelijk. Verder worden de treinen voorzien van een pantograaf, zodat ze ook kunnen rijden op geëlektrificeerde baanvakken.

Voor de reizigers krijgen de Wink-treinstellen dezelfde comfortabele voorzieningen voor als de gerenoveerde GTW’s. Eén ding zal het publiek moeten missen: de eerste klas vervalt op de noordelijke Arrivalijnen. De GTW die 16 juli de openingsrit naar Harlingen Haven maakte, is daarvan al een voorbeeld. Foto’s: Hans van Lith

De vernieuwde GTW 327 van de openingsrit in Harlingen Haven

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.

1 Comment

  1. Geen enkel woord over evt. aanschaf van de waterstofversie in de toekomst in dit artikel.. Bij gebruik van z.g. groene waterstof nog beduidend schoner en stiller als synthetische diesel..

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.