Arriva heeft plannen voor een wekelijkse nachttrein vanuit Maastricht en vanuit Groningen naar Schiphol in 2023. Hiermee wil de vervoerder niet alleen meer service bieden aan vroege luchtreizigers, maar ook een antwoord geven op de groeiende vraag naar duurzaam vervoer en naar (internationale) nachttreinen. Op het eindstation Schiphol sluiten de Arriva-treinen ook dáárop aan. Om de plannen te mogen verwezenlijken heeft Arriva een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt.
Voor eigen risico
Achtergrond is de Europese wetgeving die vanaf 2021 toestaat, dat vervoerders voor eigen risico en zonder concessie van de overheid, nieuwe treinverbindingen – en dus een betere dienstverlening aan het publiek – aanbieden. Aan deze wettelijke ‘Open toegang’ is wel de voorwaarde verbonden dat eventuele concessiehouders op de betrokken baanvakken niet gehinderd worden. Het vervoerbedrijf streeft hiermee ook naar meer marktwerking op het spoor, die volgens Arriva maar niet van de grond komt.
Een keer per week
Vanuit Maastricht zal de nachttrein om 01.00 uur vertrekken. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht CS, Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Zuid, bereikt hij tegen half vier zijn bestemming Schiphol. Goed op tijd voor vroege zakelijke luchtreizigers en vakantiegangers. Eindstation Schiphol is overigens niet alleen bedoeld voor reizigers die het vliegtuig nemen, maar ook voor internationale treinreizigers, die hier hun aansluiting vinden.
Uit Groningen is het vertrek van de Arriva-nachttrein gepland om iets voor twee. Via Assen, Zwolle en de Hanzelijn – met Lelystad en Almere – rijdt ook hij naar Schiphol.
De terugreis naar de Limburgse hoofdstad start om half zes, en die naar Groningen om vijf uur. Afgezien van dit vervoer van het noorden en het zuiden naar de Randstad en terug, kunnen reizigers ook op de onderwegstations in- en uitstappen. Het is dus niet alleen ‘eindpuntvervoer’! De nachttreinen zullen overigens zijn samengesteld uit het gangbare moderne materieel van Arriva. Het is economisch niet verantwoord hiervoor nieuwe of speciale treinstellen aan te schaffen
Nachtnet
Ook de NS kende tot de coronacrisis een nachtnet, waarin onder andere Utrecht, Amsterdam, Schiphol, Den Bosch, Eindhoven enzovoort waren opgenomen. Binnenkort gaat deze nachtelijke service weer van start.
Over de nieuwe plannen van Arriva zei een woordvoerder van NS tegen ‘Treinennieuws’ dat à priori NS elk voorstel interessant vindt, dat voordelen oplevert voor de reiziger. Maar de mogelijke nadelen van die plannen – door bijvoorbeeld extra belasting van het hoofdnet – mogen natuurlijk niet groter zijn dan de voordelen. “Wij volgen het met interesse.”
In een interview met NRC van 3 juni haalde Arriva-directeur Anne Hettinga overigens flink uit naar de Nederlandse overheid die volgens hem de NS bevoordeelt en de marktwerking op het spoor traineert.. Als voorbeelden noemde hij de € 7 miljoen subsidie aan de Nederlandse Spoorwegen voor de nachttrein naar Wenen en het (nog) niet honoreren van het aanbod van Arriva en de Deutsche Bundesbahn voor een snelle verbinding Eindhoven-Aken in 2025. ‘Ik ben benieuwd naar de reactie van de Tweede Kamer. Want die wilde die intercity naar Aken’, aldus Hettinga.
De nachttreinen worden gereden met normaal modern Arrivamaterieel Foto’s; Hans van Lith en Arriva – (Bron: persinformatie van Arriva en NS)
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.
Ik neem aan dat het net, als dat met ermts is voorzien, er genoeg ruimte oveblijft voor andere vervoerders. Concuremntie of niet N-S- hoeft zich niet te beklagen!