Al mogen wij vandaag voor een uitje niet met de trein reizen, de spoorwegmaatschappijen denken liever aan de toekomst. Nadat gisteren de NS meldde dat de ICNG binnen de Nederlandse grenzen kwam en getest wordt, meldt Arriva dat vandaag de eerste drie nieuwe WINK-treinen in Nederland aankomen. Ook Arriva gaat de komende weken diverse proefritten maken. Vanuit Amersfoort zal Arriva het nieuwe WINK-materieel voor de Noordelijke lijnen testen zodat ze aan het eind van dit jaar definitief ingezet kunnen worden op het spoor van Groningen en Friesland.
Wink treinen
Arriva heeft bij Stadler achttien tweedelige, veelvoudige, bijzondere WINK’s besteld. Dit zijn bimodale treinen gebaseerd op de FLIRT-serie.
De treinen zullen vanaf eind 2020 gaan rijden op de Noordelijke Lijnen-concessie. In een later stadium is het de bedoeling dat de treinen met dieselmotoren worden vervangen door batterijen waardoor de emissie naar nul gaat. Voorlopig zullen de batterijen enkel worden gebruikt om de remenergie in op te slaan. De trein is voorzien van een multifunctionele powerpack-rijtuig voor de gehele aandrijving.
De treinen zijn voorzien van comfortabele stoelen, een (rolstoel)toilet, WiFi, stopcontacten, schermen met reisinformatie en een telsysteem om de drukte aan te geven. De schuiftreden van de trein biedt voor reizigers een uitstekende toegang voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen. De topsnelheid zal 140 km / u of 160 km / u zijn waarmee ze aan passen bij de huidige tijd. Bron treinenweb – Foto: Arriva