Antwerpen en Gent krijgen 48 nieuwe trams. Grootste bestelling ooit. De capaciteit wordt uitgebreid met 9358 plaatsen
Mechelen, 6 augustus 2012 – De Vlaamse regering heeft op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken de aankoop van 48 trams voor De Lijn goedgekeurd. Het gaat om 20 lange lagevloertrams voor Antwerpen en Gent en 28 lagevloertrams van de nieuwste generatie voor Antwerpen. Goed voor een investering van 128,6 miljoen euro. Dit is de grootste aankoop van trams ooit door De Lijn. De investering is goed voor een verhoging van de capaciteit met 9 358 plaatsen. De opdracht is toegewezen aan de constructeur Bombardier. De nieuwe trams verschijnen vanaf het najaar van 2014 op de sporen in de Vlaamse steden.
Extra capaciteit en vervanging kleine oude PCC-trams
De 48 trams zijn de eerste schijf van een bestelling van 88 trams. Ze worden ingezet voor de uitbreiding van het net en vervangen ook een aantal oude PCC-trams. Omdat 20 trams groter zijn dan de huidige Hermelijntrams en PCC-trams, neemt de capaciteit toe. In Gent zal de vervoermaatschappij door de levering van 10 nieuwe trams evenveel PCC’s uit dienst nemen.
Extra capaciteit door nieuwe trams
De lange lagevloertrams tellen zeven wagendelen en meten 42,7 meter. Ze zijn twee wagendelen of een derde (11,2 meter) langer dan hun kleinere broers. Daardoor kan één lange tram veertig procent meer reizigers meenemen dan de huidige Hermelijntram. Enkele Gentse perrons moeten aangepast worden aan de lange trams. De Lijn neemt de kosten voor haar rekening, in nauw overleg met de stad Gent.
De lange trams voor Antwerpen bieden plaats aan maximaal 380 reizigers. Ze hebben 68 vaste zitplaatsen, 40 klapzetels en 312 staanplaatsen. In Antwerpen komen er door de nieuwe trams per uur 7 400 plaatsen bij, dat is een uitbreiding met een kwart. De Gentse lange tram heeft met 48 vaste zitplaatsen, 24 klapzetels en 330 staanplaatsen ruimte voor 378 mensen. In de Arteveldestad zorgen de nieuwe trams per uur voor 1 958 extra plaatsen.
De gewone nieuwe Hermelijntrams hebben vijf wagendelen en kunnen 266 mensen vervoeren met 54 vaste zitplaatsen, 22 klapzetels en 212 staanplaatsen. De bekende Antwerpse ontwerper Axel Enthoven heeft de nieuwe tram ontworpen. Hij tekende ook al voor het ontwerp van de Hermelijntram en de nieuwe bussen, trams en metrostellen van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB.
Ruimte voor fietsen en kinderwagens
Door hun lage vloer zijn de nieuwe trams overal goed toegankelijk. Ze hebben één tot twee plaatsen voor rolstoelgebruikers vlakbij de stuurpost van de chauffeur. Daarnaast is er ruimte om fietsen en kinderwagens te stallen en bagage op te bergen. Aan alle deuren is er een intercom voor contact met de trambestuurder. Om veiligheidsredenen zijn alle trams uitgerust met camerabewaking en hebben ze een softfront. De tram geeft ook een heel ruime indruk doordat de grote ramen veel licht binnenlaten.
Trams zuiniger en goedkoper
De nieuwe trams doen de loon-, verbruiks- en onderhoudskosten per reiziger dalen. Omdat de nieuwe trams groter zijn, daalt de loonkost per reiziger. Daarnaast verbruiken de nieuwe trams per aangeboden plaats 22 tot 35 % minder dan de PCC’s. Tot slot
Technische nieuwe trams
Antwerpen
Nieuwe lagevloertram
- Aantal: 28
- Lengte: 31,43 m
- Breedte: 2,3 m
- 5 wagendelen en 3 wielstellen
- Gewicht: 41,3 ton (leeg) – 59,9 ton (vol)
- Capaciteit: maximaal 266 plaatsen (54 zit- en 212 staanplaatsen)
- 4 dubbele reizigersdeuren en een enkele deur aan de chauffeur
Lange Lagevloertram
- Aantal: 10
- Lengte: 42,66 m
- Breedte: 2,3 m
- 7 wagendelen en 4 wielstellen
- Gewicht: 55,4 ton (leeg) – 83,1 ton (vol)
- Capaciteit: maximaal 380 plaatsen (68 zit- en 312 staanplaatsen)
- 5 dubbele reizigersdeuren en een enkele deur aan de chauffeur
Lagevloertram Hermelijn enkelrichting (huidig type)
- Aantal: 84 waarvan 23 pooltrams
- Lengte: 29,62 m
- Breedte: 2,3 m
- 5 wagendelen en 3 onderstellen
- Gewicht: 39 ton (leeg) – 57 ton (vol)
- Capaciteit: maximaal 250 plaatsen (74 zit- en 176 staanplaatsen)
- 4 dubbele reizigersdeuren en 1 enkele deur aan de stuurpost
Gent
Lange lagevloertram
- Aantal: 10
- Lengte: 42,66 m
- Breedte: 2,3 m
- 7 wagendelen en 4 wielstellen
- Gewicht: 56,6 ton – 83,1 ton (vol)
- Capaciteit: maximaal 378 plaatsen (48 zit- en 330 staanplaatsen)
- 5 dubbele reizigersdeuren en een enkele deur aan de
- chauffeur voor elke rijrichting
Huidige lagevloertram (Hermelijn)
- Aantal: 41 waarvan 10 pooltrams
- Lengte: 29,62 m
- Breedte: 2,3 m
- 5 wagendelen en 3 onderstellen
- Gewicht: 39 ton (leeg) – 57 ton (vol)
- Capaciteit: maximaal 254 plaatsen (58 zit- en 196 staanplaatsen)
- 8 dubbele reizigersdeuren en 2 enkele deuren aan de stuurpost