De Coradia iLint waterstoftrein van Alstom die in Duitsland proef rijdt, is goedgekeurd. Binnenkort gaan ze ook de dienstregeling in. In Nedersaksen gaan volgens planning veertien van deze schone treinen rijden. Afgelopen woensdag, kreeg Alstom het certificaat van goedkeuring van de Eisenbahn-Bundesamt. Men zegt wel eens als een schaap over de dam is, volgen er meer. Hiermee is het type Coradia iLint Waterstoftrein de eerste die met passagiers mag rijden. Deze nieuwe versie van de Coradia trein is gebouwd door Alstom.. Op het dak liggen de waterstoftanks en de brandstofcellen, de batterijpakketten (litium-ion) liggen onderin de trein.
Deze trein moet ook “tanken”
De trein kan driehonderd mensen vervoeren en op een volle tank waterstof kan hij 600 tot 800 km rijden. Daarmee kan de trein genoemde trajecten een paar keer afleggen op één volle tank waterstof. Toch staat er tussen Bremerhaven en Buxtehude een waterstof-tankstation naast het spoor.
Noord Nederland
Ook in Groningen en Friesland willen ze een waterstoftrein. Bij wijze van proef moet volgend jaar tussen Groningen en Leeuwarden zo’n trein gaan rijden, van hetzelfde type als de Duitse treinen. Het is slechts één van de vele mogelijke toepassingen van waterstof. De provincie Groningen heeft met Arriva grootse plannen om een leidende rol te gaan spelen in de verwachte waterstofeconomie.
foto copyright Alstom / Rene Frampe – tekeningen copyright Alstom