Alstom Waterstoftreinen voor Frankrijk

Advertentie

Eerste order voor waterstoftreinen in Frankrijk – een historische stap richting duurzame mobiliteit.
De primeur is voor de regio’s Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie om met de eerste hybride waterstoftreinen in Frankrijk te gaan rijden. De spoorwegsector zet hiermee een historische stap richting een lagere CO2-uitstoot, de ontwikkeling van een ecosysteem op basis van waterstof en een veelbelovende toekomst. Goed nieuws dus voor zowel reizigers als regio’s.
SNCF Voyageurs heeft namens de vier regio’s een order bij Alstom geplaatst voor de eerste twaalf hybride waterstof-elektrische Régiolis-treinen uit de Coradia Polyvalent-lijn, ontwikkeld door Alstom. Na stoom-, diesel- en elektrische treinen zijn waterstof-elektrische treinen de volgende revolutie in spoorvervoer. De doelen die de energietransitie voor ogen heeft, namelijk de uitstoot van broeikasgassen en geluidsoverlast verminderen, komen met deze primeur in Frankrijk nog dichterbij. Ook de Franse overheid draagt hieraan bij, bijvoorbeeld met het waterstofplan dat zij in juni 2018 heeft geïntroduceerd. Bovendien past deze stap volledig bij het PlaneTER-programma van SNCF. De Franse spoorwegmaatschappij wil hiermee de regionale mobiliteitsoplossingen van SNCF Voyageurs verduurzamen, in de overtuiging dat het uitbreiden van het aantal TER’s (regionale sneltreinen) leidt tot aanzienlijk minder CO2-uitstoot. Andere regio’s in Frankrijk hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in deelname aan een tweede fase van het project.

Coradia Polyvalent

De hybride waterstof-elektrische Coradia Polyvalent voldoet aan de vereisten die het uiteenlopende Franse spoornetwerk met zich meebrengt en heeft een actieradius van maximaal 600 km op niet-geëlektrificeerde spoorsecties. Deze vier rijtuigen tellende en 72 m lange trein beschikt over 218 stoelen en biedt dezelfde dynamische prestaties en hetzelfde comfortniveau als de hybride dieselelektrische versie.
Franse regio’s hebben sinds 2011 bijna 400 hybride dieselelektrische en volledig elektrische Coradia Polyvalent-treinen aangeschaft. Met de ontwikkeling en productie van Coradia Polyvalent-treinen zijn meer dan 2.000 banen in Frankrijk gemoeid, zowel bij Alstom als zijn leveranciers. En van de vijftien Alstom-locaties in Frankrijk zijn er zes bij dit project betrokken.

Waterstofkampioen

“Frankrijk heeft alles in huis om waterstofkampioen te worden. De Franse overheid spant zich bovendien volledig in om van deze ambitie werkelijkheid te maken. Wij nemen 47 miljoen euro van de ontwikkelingskosten voor Frankrijks eerste regionale waterstoftrein voor onze rekening. Ik ben blij dat de vier partnerregio’s met deze steun hun order voor de eerste veertien treinen hebben kunnen bevestigen”, vertelt Jean-Baptiste Djebbari, onderminister van Transport bij het Franse ministerie van Ecologische Transitie.

“Milieubescherming is een belangrijke kwestie en vormt ongetwijfeld de grootste uitdaging van de 21ste eeuw. Onze regio wil groene groei aanjagen en besteedt daarbij vooral aandacht aan innovatie, de ontwikkeling van commerciële activiteiten en banencreatie. De order voor de eerste Coradia-treinen in Auvergne-Rhône-Alpes is de volgende stap in die ambitie. Onze regio is de thuisbasis van bijna alle spelers op de waterstofmarkt, en het is sinds we ons aan het Europese project Zero Emission Valley verbonden hebben ook ons doel om dit gebied te transformeren tot een van de meest koolstofarme regio’s in Europa. Om dat doel te verwezenlijken zijn we toepassingen voor deze nieuwe energiebron aan het ontwikkelen. Waterstoftreinen zijn een innovatief alternatief voor de dieseltreinen die op onze niet-geëlektrificeerde lijnen rijden”, aldus Laurent Wauquiez, voorzitter van de regionale raad van Auvergne-Rhône-Alpes.

“Deze historische order bevestigt ons streven naar het behoud van werkgelegenheid en werkzaamheden bij de fabriek in Reichshoffen, waar alle treinen worden geassembleerd: drie voor de regio Grand Est (met een optie voor twee aanvullende treinen) en de negen exemplaren die door onze collega-regio’s zijn besteld. Met onze deelname aan dit baanbrekende programma willen we ervoor zorgen dat de lichte waterstoftrein in heel Frankrijk gelanceerd wordt. Ook vormt dit de eerste stap in de langetermijnstrategie van TER Grand Est. De proeven die we hebben gedaan zullen cruciaal blijken in de ontwikkeling van een Franse spoorwegsector op waterstof en vervolgens in de productie van lichte waterstoftreinen. Die laatste heeft de regio Grand Est dringend nodig voor haar plannen om de kleine spoorlijnen in de regio te redden en ontwikkelen”, vertelt Jean Rottner, voorzitter van de regionale raad van Grand Est.

“Daarnaast is dit goed nieuws voor de werkgelegenheid en groei in onze regio, vooral met het oog op de Alstom-fabriek in Tarbes, die betrokken is bij de productie van deze innovatieve treinen. Niet langer zijn groene mobiliteitsoplossingen en een koolstofarme herindustrialisering een vergezochte droom: in onze regio’s bestaan ze al. Dit project vormt de aanzet voor een veelbelovende sector in het Frankrijk van morgen, en mijn waardering gaat uit naar de betrokkenheid die de vier regio’s gezamenlijk hebben getoond. Zij hebben bij dit project het initiatief genomen en ondersteuning geboden”, vertelt Carole Delga, voorzitter van de regionale raad van Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

“Alstom is er met name trots op dat het, samen met SNCF Voyageurs en de regio’s Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie, bij kan dragen aan een schonere en duurzamere mobiliteitsoplossing. Alstom is ’s werelds eerste spoorwegbedrijf dat een waterstoftrein op de markt brengt en de technologie hierachter beheerst. Die kennis komt tot uiting in de iLint, een trein die het bedrijf ontwikkeld heeft voor de Duitse markt. De Alstom-groep wil marktleider worden op het gebied van groene en slimme mobiliteit en wil de uitrol van een efficiënt ecosysteem op waterstof in onze afzetmarkten ondersteunen. Deze nieuwe order voor de Franse markt past hier volledig bij”, vertelt Jean-Baptiste Eyméoud, President van Alstom France.

“Met deze order introduceren we een nieuwe spoorwegoplossing met nul directe uitstoot en zetten we een historische en concrete stap richting een schone mobiliteit.”, vertelt Christophe Fanichet, CEO van SNCF Voyageurs.

Bron en foto’s: Copyright Alstom

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.