Alstom voerde met succes de eerste test bij 80 km per uur met ’s werelds eerste brandstofcel passagierstrein Coradia iLint op eigen testbaan in Salzgitter, Nedersaksen (Duitsland), uit. Een uitgebreide test serie wordt de komende maanden in Duitsland en Tsjechië uitgevoerd, voordat de Coradia iLint haar eerste test met passagier gaat maken op het Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven (Duitsland) traject. Dan zal begin van 2018 zijn. De vier weken durende proef die momenteel in Salzgitter loopt is gericht op de stabiliteit van de energievoorziening op basis van een gecoördineerde interactie tussen het station, de brandstofcel en de accu van het voertuig te controleren. Ook de remkracht wordt ook getest.
De Coradia iLint is de eerste lage vloer passagierstrein die wereldwijd wordt aangedreven door een waterstof brandstofcel die elektriciteit produceert voor de tractie. Deze zero-emission trein is stil en stoot slechts stoom en condenswater. Coradia iLint is speciaal voor de combinatie van verschillende vernieuwende elementen: een schone energie conversie, flexibele energieopslag in accu’s, en een slim beheer van de trekkracht en de beschikbare energie. Op basis van Alstom’s vlaggenschip Coradia Lint dieseltrein, is de Coradia iLint bijzonder geschikt voor gebruik van deze nieuwe energie voor treinen. Het maakt duurzame besturing van de trein met behoud van hoge prestaties van het treinverkeer.
“Deze test is een belangrijke mijlpaal voor de bescherming van het milieu en technische innovatie. Met de Coradia iLint en zijn brandstofceltechnologie, Alstom is het eerste spoorweg fabrikant die een zero-emission alternatief voor massa-treinen vervoer aan bieden. Vandaag is onze nieuwe tractiesysteem, tot nu toe succesvol gebleken op de testbaan, een belangrijke stap op weg naar schonere mobiliteit in Europa “, aldus Didier Pfleger, Vice President van Alstom Duitsland en Oostenrijk.
De vele proeven worden uitgevoerd bij de Salzgitter vestiging bij 80 km per uur en in Velim (Tsjechië) met snelheden tot 140 km per uur, dit is de maximale snelheid van de Coradia iLint. Ten behoeve van de test, is een mobiel vulstation neergezet in Salzgitter die gasvormig waterstof in het drukvat van de Coradia iLint pompen. Op de lange termijn, heeft Alstom het doel de productie van waterstof uit windenergie te ondersteunen.
De Coradia iLint is ontworpen door het Alstom team in Duitsland op de vestiging in Salzgitter, het centrum voor regionale treinen in Frankrijk in bijzonder de Tarbes. Dit project krijgt de steun van het Duitse ministerie van Verkeer en digitale infrastructuur. Alstom heeft al een kontract getekend met een intentieverklaring voor 60 treinen met de Duitse deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en de Hessische Transport Association ‘Rhein-Main-Verkehrsverbund’. Bron en foto: iLint train_Copyright_Alstom_Michael Wittwer