De Poolse Staatsspoorwegen PKP hebben in het Pendolino Service Center in Warschau een automatische treinscanner van Alstom ingeschakeld bij het onderhoud van hun twintig elektrische Avelia Pendolino treinstellen. Deze installatie bepaalt met laser en 3-D camera’s hoe de toestand van rollend materieel is en welke preventieve onderhouds- of herstelwerkzaamheden nodig zijn.
De innovatieve treinscanner kan met zijn gerichte 3-D camera’s en lasers vaststellen of wielen, remblokken, koolstofstrips van de pantografen, onderstellen en carrosserie van de treinstellen preventief onderhoud nodig hebben en in welke mate. Hiertoe rijdt een treinstel door een soort overkapping van het spoor, waarin de scanapparatuur strategisch is opgesteld. Deze registreert de toestand van de gewenste onderdelen van het treinstel. De gegevens worden vervolgens doorgeseind naar het Alstom HealthHub platform. Dit technische centrum zet ze om in bruikbare informatie voor de onderhoudsdiensten.
Tijdwinst en kostenbesparin
Met behulp van vaste normen wordt ook de algemene toestand van het treinstel berekend – de zogenaamde ‘gezondheidsindex’- en van een waardering voorzien. De nauwkeurige manier waarop het noodzakelijke onderhoud en de conditie van een treinstel worden bepaald, voorkomt dat het spoorwegbedrijf overbodig werk doet en dat geen onderhoudsmateriaal verloren gaat. Het systeem is zeer geschikt voor grote series treinstellen en voor situaties waarin veel onderhoud moet worden uitgevoerd. Het levert zowel tijdwinst als kostenbesparing op. Bovendien verhoogt deze aanpak de veiligheid van het treinverkeer en wordt uitval van materieel voorkomen.
Eerste op het vasteland
Het is de eerste treinscanner op het vasteland van Europa. Alstom borduurt hiermee voort op ervaringen met soortgelijke apparatuur in het Verenigd Koninkrijk, waar deze is ingezet bij het onderhoud van de Pendolino-vloot van de Avanti West Coast spoorwegmaatschappij..
Alstom opereert inmiddels twintig jaar in Polen en heeft daar drie vestigingen met in totaal zo’n 2000 medewerkers. In Chorzów en Piaseczno zijn fabrieken gevestigd en in Warschau het onderhoudsdepot met de treinscanner van de Pendolino’s.
Bron en foto’s: Alstom
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.