Alstom treinbesturingssysteem

Foto: Alstom Di8 Norwayphoto Erland Rasten_MmR

Een eerste stap voor een efficiënter en betrouwbaar treinnetwerk. Alstom rust de eerste testtrein uit; een Di8-locomotief van Vy, met zijn seingevingssysteem aan boord in het Grorud-depot nabij Oslo. Dit is het eerste voertuig dat wordt uitgerust als onderdeel van een groot contract dat de installatie van seingeving aan boord op 467 treinen van 55 verschillende typen omvat.

De seriële treinuitrusting begint in 2021 en de eerste treinen die overstappen op ERTMS voor commerciële service in Noorwegen zijn gepland om in 2022 operationeel te zijn. De installatie aan boord van de volledige Noorse vloot zal in 2026 voltooid zijn. Alstom installeert een oplossing met een dubbel systeem waarmee de treinen kunnen rijden op oude lijnen uitgerust met ATC-2-systeem, terwijl het ook kan rijden op lijnen die nieuw zijn uitgerust met het ERTMS Level 2-systeem. Het ontwerp van het dubbele systeem minimaliseert hardware apparatuur door enkele componenten aan boord te delen, namelijk de balise-antenne, de wielsensoren en de failsafe-computer.
Het contract voor het seinproject aan boord werd ondertekend in juni 2018 en bestaat uit raamcontracten voor 14 verschillende eigenaars van spoorwegvoertuigen, onderhandeld door Bane NOR namens de deelnemende treineigenaren. Het depot, waar de installatie wordt uitgevoerd, bevindt zich naast Campus Nyland; een test-, training- en competentiehub die onlangs door Bane NOR is ingewijd voor de implementatie van ERTMS in Noorwegen.

Verheugd

“We zijn zeer verheugd om nu aan de volgende fase van het project te beginnen en de hardware op het eerste voertuig te installeren en ons depot in te richten. Het nieuwe boordsysteem zal bijdragen aan het efficiënter en betrouwbaarder maken van het Noorse spoorwegnet, waardoor vertragingen worden beperkt voor passagiers- en vrachtdiensten, terwijl de hoogste niveaus van veiligheid worden gegarandeerd,” zei Rob Whyte, Managing Director van Alstom in de Scandinavische landen.
“Een succesvolle ERTMS-implementatie is afhankelijk van operationele voertuigen. Alstom is het toonaangevende bedrijf voor apparatuur aan boord. Ik ben ervan overtuigd dat Alstom zal slagen met een tijdige technische oplossing en de fysieke herbouw van de treinen, en ik ben erg blij dat ze letterlijk aan boord zijn. De Noorse eigenaren van spoorvoertuigen vertrouwen op Alstom.” zegt Sverre Kjenne, Executive Vice President Digitalisation and Technology, Bane NOR.
Alstom’s Atlas is de wereldwijde nummer één in ERTMS-apparatuur aan boord, en vertegenwoordigt 70% van de systemen aan boord die in ERTMS-niveau 2 in dienst zijn. Tegenwoordig hebben treinen in Atlas in meer dan 20 landen meer dan 150 miljoen kilometer afgelegd, inclusief de Deutsche Bahn ICE3-vloot onlangs uitgerust in Duitsland. Alstom heeft ook de eerste ERTMS Level 3 voor commerciële dienstverlening ter wereld in Duitsland geleverd. Bron en foto: Alstom Di8 Norwayphoto Erland Rasten_MmR

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie