Alstom tekent eerste contract voor batterij-elektrische regionale treinen in Duitsland

Advertentie

Alstom Coradia_Continental battery trains Copyright Alstom Design & Styling

Laatste update:

Een compleet assortiment emissievrije tractieaandrijvingen. De treinen worden steeds “Groener”

Alstom produceert, levert en onderhoudt tot 2032 elf Coradia Continental batterij-elektrische treinen voor regionaal verkeer op de Leipzig-Chemnitz-route in opdracht van VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) en met de steun van ZVNL (Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig) , de twee bedrijven die verantwoordelijk zijn voor deze lijn. Na deze bestelling biedt Alstom alle soorten tractiesystemen op de markt, evenals het volledige assortiment emissievrije aandrijvingen, van efficiënte elektromotoren tot waterstofbrandstofcellen en geavanceerde batterijtractie.

In 2014 had Alstom eerder een contract getekend met VMS voor de levering van 29 Coradia Continental elektrische regionale treinen (EMU). Om de 80 kilometer niet-geëlektrificeerde lijn tussen de steden Chemnitz en Leipzig te overbruggen, vroeg de overheid om een batterij-elektrische versie (BEMU). De nieuwe treinen gaan in 2023 in dienst. Ze worden gebouwd op de Duitse vestiging van Salzstitter in Alstom, in Nedersaksen. Het batterij-tractiesubsysteem is ontworpen en geleverd door het tractiecentrum van Alstom in Tarbes.

“We zijn enorm trots om de verantwoordelijke autoriteiten een duurzame en perfect passende oplossing te bieden. Tegenwoordig onderscheidt Alstom zich door elke vorm van emissievrije tractie die momenteel op de markt is, in een bewezen oplossing aan te bieden. Als een verantwoordelijk bedrijf heeft Alstom een intense focus op duurzame mobiliteit, met de best passende oplossingen die het niet alleen mogelijk, maar ook kosteneffectief en aantrekkelijk maken, ”zegt Gian Luca Erbacci, Senior Vice President van Alstom Europe.

De Coradia Continental BEMU-treinen zijn vergelijkbaar met de treinen die al op de routes Dresden, Riesa en Zwickau rijden. Het belangrijkste verschil: ze hebben ook krachtige batterijen op het dak. De trein, gebaseerd op de beproefde Coradia Continental, bouwt voort op de lange ervaring van Alstom op het gebied van batterijtractie, opgedaan met de Coradia iLint, Citadis-trams en de Prima H3-locomotief.

De Coradia Continental BEMU heeft een bereik tot 120 kilometer en kan zowel onder leiding als op niet-geëlektrificeerde secties worden gebruikt. De drie wagentreinen worden 56 meter lang en uitgerust met 150 zitplaatsen. Ze zullen een topsnelheid van 160 km per uur hebben in de batterijmodus. De capaciteit van de batterijen (high-power lithium-ion) wordt berekend om een kettingvrije werking van de lijn Chemnitz-Leipzig te garanderen zonder in te boeten aan prestaties of comfort.

Alstom Coradia-assortiment

Alstom heeft het Coradia-assortiment afgestemd op alle beschikbare emissievrije energiesystemen, van elektrische tot batterij-elektrische en waterstofbrandstofcellen. De laatste, de Coradia iLint, aangedreven door brandstofcellen en biedt prestaties die vergelijkbaar zijn met een dieseltrein terwijl hij alleen maar water uitstoot, is al meer dan een jaar in passagiersdienst in Duitsland. Nieuwe Coradia Continental BEMU-trein bouwt voort op Alstom’s lange ervaring in batterijtractie, opgedaan met de Coradia iLint, Citadis-trams en de Prima H3-locomotief