Alstom, wereldleider op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit, heeft een historische overeenkomst getekend met de Zweedse nationale spoorwegmaatschappij SJ om 25 elektrische hogesnelheidstreinen van de Zefiro Express te leveren, met een optie van 15 extra treinen. Het contract voor de eerste vaste order heeft een waarde van circa € 650 miljoen.
De nieuwe treinen zullen in feite de snelste ooit van Zweden zijn, met een maximumsnelheid van 250 km per uur. De levering van de eerste trein staat gepland voor 2026.
“Alstom is enorm trots om deze nieuwe hogesnelheidstreinen aan SJ te mogen leveren. Dit is een historische overeenkomst die de manier waarop passagiers door het land reizen zal veranderen. Gezien de zorgen over klimaatverandering is de hogesnelheidstrein het belangrijkste alternatief voor vliegreizen. Het is comfortabel, handig en nu erg snel. Dit is een trend die we overal zien, en Alstom is de leider op dit gebied met ervaring met verschillende hogesnelheidstreinprojecten over de hele wereld. We danken SJ voor hun voortdurende vertrouwen in ons”, zegt Rob Whyte, Managing Director van Alstom Nordics.
Ontworpen voor Zweedse omstandighede
De Zefiro Express-treinen zijn ontworpen om te werken in barre weersomstandigheden – zelfs als de temperatuur tot -40 ° C daalt – en hun geavanceerde technologie zorgt ervoor dat passagiers een veilige en comfortabele reis hebben. De vloeren in de treinwagons zijn vlak en hellingvrij, waardoor het in-, uitstappen en langs de trein gemakkelijk is.
De ultramoderne Zefiro Express-treinen hebben elk een totale capaciteit van 363 zitplaatsen, wat passagiers een uitzonderlijke reiservaring biedt – de treinen zijn ergonomisch ontworpen voor maximaal comfort en beschikken over eersteklas stoelen en verlichting.
De rijtuigbreedte, elektrische systemen en signaleringssystemen zijn ontwikkeld met dien verstande dat de treinen zowel in Zweden als Denemarken zullen rijden, maar ze zullen ook gecertificeerd zijn voor verkeer in Noorwegen.
Leider in hogesnelheidstrein
De Zefiro Express maakt deel uit van Alstom’s hoge- en zeer hogesnelheidstrein Avelia-platform – het grootste aanbod op de markt, met maximale bedrijfssnelheden tussen 200 km/u en 350 km/u. Er is een breed scala aan configuraties en architecturen beschikbaar om zo goed mogelijk aan de behoeften van de klant te voldoen; enkeldeks of dubbeldeks, geconcentreerde of gedistribueerde tractie, gelede of niet-gelede architectuur, evenals opties zoals kantelvermogen. In de afgelopen 40 jaar zijn wereldwijd bijna 3.000 hogesnelheids- of zeer hogesnelheidstreinen met Alstom-technologie verkocht.
Alstom is de belangrijkste leverancier op de Zweedse spoorwegmarkt en heeft meer dan 1.000 treinen geleverd aan de Zweedse spoorwegen. Alstom heeft ook verschillende grote onderhoudscontracten en voert onderhoud uit in 19 lokale depots, waaronder depots in Motala en Västerås, gespecialiseerd in groot onderhoud en renovaties. Het bedrijf leidt ook de uitrol van ERTMS in Zweden, zowel aan boord als langs het spoor, en levert het gestandaardiseerde nationale verkeerssysteem aan de Swedish Transport Administration.
Alstom is een pionier in duurzame mobiliteitsoplossingen, in lijn met haar ambitie om de wereldwijde transitie naar transportsystemen met een lage klimaatvoetafdruk te vergemakkelijken. Een van die innovaties is de befaamde Coradia iLint, ’s werelds eerste door waterstof aangedreven passagierstrein, die Alstom op 24 augustus 2021 in Östersund, Zweden demonstreerde. De Coradia iLint is een waterstofbrandstofceltrein die zijn eigen elektrische stroom aan boord produceert, tijdens bedrijf niets anders dan water uitstotend. Bron en foto Alstom
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.