De Poolse spoorwegexploitant PKP Intercity, verantwoordelijk voor het langeafstandsvervoer van passagiers, heeft Alstom een contract ter waarde van 665 miljoen gegund voor de levering van 20 hogesnelheidstreinen van het type Pendolino, het volledige onderhoud daarvan gedurende 17 jaar en de bouw van een nieuw onderhoudscentrum. Volgens de planning moeten de eerste treinen in 2014 worden geleverd.
PKP Intercity gaat de treinen inzetten op bestaande trajecten in Polen: Warschau-Gdansk-Gdynia, Warschau-Krakow, en Warschau-Katowice. De reistijd zal hierdoor aanmerkelijk worden verkort. De treinstellen rijden in 2,5 uur van Warschau naar Gdansk, en in iets meer dan 2 uur van Warschau naar Krakow of Warschau naar Katowice en vice versa.
De treinstellen van elk 7 wagons gebouwd op het New Pendolino-platform van Alstom. Overeenkomstig de specificaties van de klant zullen ze geen geïntegreerd kantelsysteem krijgen. De maximumsnelheid bedraagt 250 km/u en de treinen bieden ruimte aan maximaal 402 passagiers. Ze worden gebouwd in de Alstom-vestiging in Savigliano (Italië), waar al meer dan 30 jaar de productie van Pendolino-treinen plaatsvindt. ‘Dankzij deze nieuwe treinen kunnen passagiers in Polen kwaliteit en comfort op een heel nieuw niveau ervaren. Met hun geavanceerde technologie voldoen de treinen aan de hoogste functionaliteits- en veiligheidsnormen,’ aldus Janusz Malinowski, President van PKP Intercity. De New Pendolino-treinen maken deel uit van Alstoms ondernemingsstrategie gericht op duurzame ontwikkeling: ze zijn 95% recyclebaar en uitgerust met elektrische remsystemen die tot 8% energiebesparing mogelijk maken en zo’n 97% van de energie kunnen terugvoeren naar het bovenleidingsysteem voor hergebruik.
Verder was geluidsreductie een specifiek aandachtspunt om te voldoen aan de nieuwe Europese norm. De trein is gestroomlijnd om het lawaai via het dak te beperken, het ontwerp van de uiteinden is aërodynamisch geoptimaliseerd en de geluidsisolatie onder de carrosserie is uitgebreid. Ten slotte is er op de wielen, tussen de velg en het midden, een schokdemper geplaatst die de trillingen van het systeem dempt, met het oog op het beperken van het geluid tijdens het rijden. De interieuruitrusting is verbeterd: brede gangen en doorgangen verruimen de toegankelijkheid en het comfort van de passagiers. Videomonitoren en een videobewakingssysteem garanderen maximale veiligheid.
Niet alleen voldoen de treinstellen voor PKP Intercity aan de meest actuele Europese normen voor interoperabiliteit (ERTMS) – ze worden ook nog eens uitgerust met signaleringssystemen die niet alleen in Polen vereist zijn, maar ook in Oostenrijk, Tsjechië en Duitsland. Naast het rollend materieel gaat Alstom ook 17 jaar lang het volledige onderhoud van de treinen verzorgen in een nieuwe nog te bouwen hal. ‘We zijn opgetogen dat we de vierde generatie van onze “state of the art” hogesnelheidstrein mogen leveren aan PKP Intercity. Het is een trein die zijn deugdelijkheid al ruimschoots heeft bewezen, waardoor hij betrouwbaar en vlug beschikbaar is,’ lichtte Thierry Best, Chief Commercial Officer van Alstom Transport toe. ‘Dit contract onderstreept de deskundigheid van Alstom en toont aan dat we alle aspecten van de spoorwegsector beheersen, zoals rollend materieel, informatiesystemen en service, etc. Het biedt Alstom de kans haar aanwezigheid in Polen nog verder te versterken, terwijl de Transport Sector van Alstom al in Katowice is gevestigd met een fabriek waar meer dan 500 mensen werken,’ voegde hij eraan toe.
Over de Pendolino van Alstom
Alstoms Pendolino is een echt succesverhaal: sinds de introductie in de jaren 1970 zijn er al meer 400 treinen verkocht over de hele wereld, die samen meer dan 500 miljoen kilometer hebben afgelegd in commerciële dienst. De Pendolino rijdt in 11 landen: Italië, Duitsland, Tsjechië, Zwitserland, Slovenië, Groot-Brittannië, Portugal, Spanje, Finland, China en Rusland. Alstom Transport is vertegenwoordigd in 60 landen en biedt werk aan ongeveer 26.000 mensen. Bron: Alstom