Alstom en RRF zijn de eerste

Op de foto de RRF loc voor de ATO test – Alstom gaat met ProRail en RRF proeven met automatische treinbediening uitvoeren op de Betuweroute. Alstom heeft een overeenkomst ondertekend met de spoorinfrastructuurbeheerder ProRail en Rotterdam Rail Feeding (RRF) voor het uitvoeren van proeven met automatisch rijden in 2018. Het ATO-systeem (Automatic Train Operation) automatiseert de handelingen van de treinmachinist, zodat deze de aandacht kan richten op het toezicht. De proeven moeten de spoorwegexploitatie optimaliseren, het energieverbruik verminderen, het rijcomfort verbeteren, en zo meerwaarde bieden voor het spoorwegvervoer en dit moderniseren.
Deze proeven worden uitgevoerd met automatiseringsgraad (GoA) level 2 op de met ERTMS uitgeruste Betuweroute – een dubbelsporig goederentraject van 150 km dat Rotterdam verbindt met Duitsland. Deze route is een onderdeel van de Europese goederencorridor A. Dit ATO-systeem heeft zijn nut reeds bewezen op verschillende metronetwerken. Treinen die zijn uitgerust met ATO rijden met kortere tussenpozen. Dit vergroot de capaciteit van het spoorwegnetwerk en verlaagt het energieverbruik, omdat de treinen gelijkmatiger rijden. Geautomatiseerd bedrijf kan daarom meerwaarde bieden voor exploitanten, zonder dat er dure aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn. Het is een van de volgende logische stappen bij naleving van de klimaatakkoorden van Parijs.
Bij de testritten op de Betuweroute wordt gekeken naar de toepassing van ATO voor goederenvervoer. Het doel van de proeven is het uitvoeren van een live demonstratie met een locomotief die geautomatiseerd rijdt van het havengebied van Rotterdam tot het CUP Valburg, in het oosten van Nederland. De locomotief, ter beschikking gesteld door RRF, zal ongeveer 100 km rijden zonder interventies van de machinist op spoorsecties die met twee verschillende ERTMS-niveaus (1 en 2) zijn uitgerust. De Betuweroute is tien jaar geleden door Alstom succesvol voorzien van het Europese standaard treinbeveiligingsysteem ERTMS. Dit systeem ondersteunt automatisch rijden beter dan de conventionele treinbeveiligingsystemen. Ook zullen op het overslagpunt CUP Valburg automatische rangeerbewegingen getest worden.
“Geautomatiseerde treinen staan op de innovatieagenda van verschillende landen en Alstom leidt de ontwikkeling van ATO op het spoor. De hechte samenwerking met ProRail en RRF zal bijdragen aan de vooruitgang van de nieuwe technologie en het spoorwegnet aantrekkelijker, concurrerender en duurzamer maken”, aldus Gian-Luca Erbacci, Senior Vice President van Alstom in Europa.
Met hun actieve betrokkenheid bij deze ontwikkelingen tonen ProRail en RRF hun bereidheid om ook in Nederland aan de slag te gaan met geautomatiseerde treinen en op die manier bij te dragen aan de ontwikkeling van een modern spoorwegnet.  RRF is een spoorwegbedrijf dat gespecialiseerd is in hoogwaardig spoorvervoer over korte trajecten.  De automatiseringsgraad (GoA) varieert van niveau 1 (het laagste) tot niveau 4 (volledige automatisering)

 Over Alstom
Alstom Transport, een voorvechter van duurzame mobiliteit, ontwikkelt en verkoopt systemen, uitrusting en diensten voor de transportsector. Alstom levert de meest complete reeks oplossingen (van hogesnelheidstreinen tot metro’s, trams en trolleybussen), passagiersoplossingen, aangepaste diensten (onderhoud, modernisering), infrastructuur, signalering en digitale mobiliteitsoplossingen. Alstom is wereldleider op het gebied van geïntegreerde transportsystemen. Het bedrijf heeft in het boekjaar 2016/17 een omzet van 7,3 miljard euro gehaald, met 10 miljard aan opdrachten. Alstom is aanwezig in meer dan 60 landen en biedt werk aan 32.000 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Frankrijk. Bron en foto: Alstom.

%d bloggers op de volgende wijze: