Alstom en Deutsche Bahn testen de eerste batterijtrein van Duitsland in passagiersdienst

Advertentie

Copyright: Alstom/Lars Sänger

Alstom en Deutsche Bahn (DB) openen in samenwerking met de deelstaten Baden-Württemberg en Beieren een nieuw hoofdstuk in klimaatvriendelijke spooractiviteiten. De test van de Battery Electric Multiple Unit (BEMU), de eerste volledig goedgekeurde batterijtrein van Alstom, begint aanstaande maandag. DB exploiteert het emissiearme voertuigtype met haar regionale vervoersdochter DB Regio. Vanaf 24 januari kan het door treinklanten in Baden-Württemberg en vanaf 5 februari ook in Beieren in de passagiersdienst worden ervaren. De testwerking loopt tot begin mei 2022.

Alternatieve aandrijvingen

“Alternatieve aandrijvingen zijn de toekomst van mobiliteit. Met onze totaaloplossingen maken we duurzaam spoorvervoer in Duitsland mogelijk”, legt Müslüm Yakisan, president van de DACH-regio bij Alstom, uit. “We werken sinds 2016 samen aan efficiënte, kosteneffectieve batterijtechnologie om de niet-geëlektrificeerde gaten in het Duitse spoorwegnet te overbruggen. De test in het personenvervoer levert ons belangrijke praktijkgegevens op en laat zien dat onze batterijtrein deze oplossing biedt.”

“Als Deutsche Bahn willen we in 2040 klimaatneutraal zijn. Met de eerste batterijtrein in klantbediening zetten we nu de volgende grote stap in regionaal transport op weg naar een emissievrije spoorlijn in Duitsland”, zegt DB-regiomanager Dr. Jorg Sandvoss. “Met deze test wil DB Regio praktijkervaring opdoen om deze toekomstige technologieën in bediening en onderhoud onder de knie te krijgen. De proefoperatie levert nieuwe technische en operationele inzichten op in het omgaan met de innovatieve, klimaatvriendelijke aandrijftechniek.”
Het is een mogelijke duurzame opvolger van dieseltreinen in Duitsland: in totaal zijn tot nu toe 450 lijnen in het Duitse spoornet alleen gebruikt met dieseltreinen. Alternatieve aandrijvingen maken hier een efficiënte en emissievrije werking mogelijk. De bijna vier maanden durende test op passagiersroutes in Beieren en Baden-Württemberg is daar de volgende stap. In de toekomst zal BEMU-technologie worden gebruikt op het Coradia-platform van Alstom.
Terwijl in Baden-Württemberg tijdens de reis wordt opgeladen, is opladen in Beieren alleen mogelijk op de geëlektrificeerde bestemmings- en vertrekstations, omdat de tussenliggende route niet is geëlektrificeerd. Naast de DB als exploitant zijn ook het lokale vervoersbedrijf Baden-Württemberg (NVBW) en de Beierse Spoorwegmaatschappij (BEG) aangesloten projectpartners.

Terwijl de waterstoftreinen van Alstom zijn geoptimaliseerd voor langeafstandsroutes, zijn de batterijtreinstellen van Alstom geschikt voor korte lijnen of routes met niet-geëlektrificeerde secties die voorheen werden gebruikt met dieselvoertuigen. Directe verbindingen tussen geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde netsecties kunnen nu emissievrij en zonder noodzaak zijn.

Bron: persbericht DB
Foto: © Alstom/Lars Sänger

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.