Alstom heeft 10 maart 2018, de voltooiing aangekondigd van zijn eerste volledig ultramoderne elektrische locomotief in Madhepura in de staat Bihar, dat op schema ligt. In lijn met de doelstelling van de regering en de Indiase Spoorwegen naar 100% elektrificatie en naar duurzame mobiliteit, zullen deze nieuwe locomotieven niet alleen de bedrijfskosten voor de Spoorwegen verlagen, maar ook de broeikas effecten aanzienlijk verminderen.
Deze eerste locomotief maakt deel uit van een order van € 3,5 miljard bestaande uit 800 elektrische dubbele locomotieven die in 2015 werd ondertekend en die bijdraagt aan het publiek-private partnerschapsprogramma van het ministerie van Spoorwegen om de spoorweginfrastructuur van het land te moderniseren. Deze overeenkomst blijft de grootste directe buitenlandse investering in de spoorwegen tot nu toe en heeft een strategische rol bij het creëren van een multiplicatoreffect op de economie. Dit contract is ook een van de grootste contracten in de geschiedenis van Alstom.
“Onze activiteiten in India zijn van cruciaal belang voor onze bedrijfsactiviteiten wereldwijd en we blijven ons inzetten voor de ontwikkeling van de Indiase infrastructuurbehoeften, voor het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers en het investeren in de nationale economie”, aldus Henri-Poupart Lafarge, voorzitter en CEO van Alstom.
Nader commentaar op de voltooiing van de eerste elektrische locomotief, voegde hij eraan toe: “Dit project staat als een voorbeeld van Alstoms engagement voor ‘Make in India’. Naast het direct en indirect creëren van duizenden banen, hebben we een sterk gelokaliseerde toeleveringsketen voor dit project gecreëerdt ”
Dankzij zijn 12.000 pk, heeft elke dubbele sectielocomotief, onderdeel van de prima locomotievenfamilie van Alstom, een transportcapaciteit van 6.000 ton en een snelheid van 120 km per uur, waardoor goederentreinen sneller door het land kunnen rijden en daardoor de congestie voor passagiers wordt verminderd treindiensten en vracht. De locomotieven werden ontwikkeld met de steun van 6 Alstom-locaties in Frankrijk: Belfort voor de 6 eerste carrosserieën, en Ornans voor de motoren, Tarbes voor de tractie, Le Creusot voor draaistellen, Villeurbanne voor de besturingssystemen voor treincontrole en Saint-Ouen voor het ontwerp.
Een andere belangrijke ontwikkeling kondigde Alstom aan, drie nieuwe contracten ter waarde van ongeveer € 75 miljoen – stroomleveringscontract van de Mumbai Metro Rail Corporation Ltd (MMRCL), contract voor nieuwe treinsets van Chennai Metro Rail Corporation en een ander leveringscontract van Jaipur Metro Rail Corporation . Deze ontwikkeling toont de groei van Alstom in het land, zowel in de stedelijke ruimte als in de hoofdlijn. Bron en foto’s: Copyright Alstom.