Alstom bouwt in 17 DB ICE3 hogesnelheidstreinen ETCS

Op de foto de ICE3 Serie type 407 hier nog met rode strepen op de zijkant, die zullen binnenkort ook wel groen worden. Foto: Deutsche Bahn AG / Georg Wagner

Alstom heeft van Deutsche Bahn AG de opdracht gekregen om 17 ICE3 Serie type 407 hogesnelheidstreinen uit te rusten met zijn Atlas ETCS-boordsysteem voor zo’n slordige € 30 miljoen. Met de nieuwe technologie kunnen de diensten op de nieuwe Duitse hogesnelheidslijn tussen Stuttgart en Ulm beginnen. Bovendien zullen de voertuigen toegang krijgen op het Belgische netwerk en voor het eerst volledig gebruik maken van ETCS op de Franse hogesnelheidslijn tussen Parijs en Straatsburg.

“Samen met Deutsche Bahn zet Alstom een nieuwe belangrijke mijlpaal voor interoperabiliteit in het Europese spoorwegnetwerk. We zijn blij om de digitalisering van de Europese spoorwegindustrie beslissend vorm te geven”, zegt Dr. Jörg Nikutta, Managing Director voor Alstom in Duitsland en Oostenrijk.
Deze order omvat de ETCS-ontwikkeling, het ontwerp, de productie en de integratie van de bestaande nationale beveiligingssystemen. Het nieuwe treinbesturingssysteem zal worden geïntegreerd in de besturingstechnologie van de ICE’s in samenwerking met de treinfabrikant. Stap voor stap wordt de verkregen technologie ook in Duitsland, op de grensroutes naar Zwitserland, in België en in Frankrijk ingevoerd.
De ETCS-installatie, inclusief de ontmanteling van het huidige systeem, en de inbedrijfstelling zullen plaatsvinden op de locaties van Alstom in Salzgitter en Braunschweig. Alstom zal gedurende zes jaar verantwoordelijk zijn voor de service van de controle- en signaaltechnologieën.
Deze opdracht wordt uitgevoerd in samenwerking met verschillende Alstom-vestigingen: Berlijn (projectbeheer), Salzgitter en Braunschweig (installatieontwerp en herbouw), Charleroi, België (ontwerp en engineering), Parijs en Villeurbanne, Frankrijk (productontwikkeling en productie).
Bron: Alstom – Foto: Deutsche Bahn AG / Georg Wagner

*Op de foto de ICE3 Serie type 407 hier nog met rode strepen op de zijkant, die zullen binnenkort ook wel groen worden. Foto: Deutsche Bahn AG / Georg Wagner

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie