Alstom-Bombardier

Advertentie

Het consortium Alstom en Bombardier heeft de opdracht gekregen om de nieuwe generatie metro’s voor Île-de-France Mobilités en RATP te ontwerpen en produceren. Het contract betreft de levering van 44 treinen. Dit kan worden aangevuld met een optieoefening voor in totaal 410 treinen. In eerste instantie zullen de nieuwe treinen worden ingezet op drie metrolijnen in Parijs en zullen ze in gebruik worden genomen tussen 2024 en 2026.

“Ik ben vereerd dat Île-de-France Mobilités en RATP ervoor hebben gekozen om ons te vertrouwen om het reiscomfort op de historische lijnen van de metro van Parijs te vernieuwen. Samen willen we de regio veranderen in ’s werelds etalage voor de nieuwste technologieën van de Franse spoorwegsector “, zegt Jean-Baptiste Eyméoud, president van Alstom in Frankrijk.

“De gecombineerde expertise van onze twee bedrijven maakt het mogelijk om RATP en Île-de-France Mobilités een metro te bieden die is uitgerust met de nieuwste technologieën aan boord Passagiers zullen de speciale aandacht voor het interieur, sfeer, comfort en kwaliteit van de services aan boord aangepast aan het bestaande netwerk in Parijs, ” zegt Laurent Bouyer, President van Bombardier Transport Frankrijk.

Gebaseerd op de metro-oplossingen met stalen wielen van Alstom en Bombardier, zullen de nieuwe treinen profiteren van de nieuwste technologische ontwikkelingen om het comfort, de beschikbaarheid, de bereikbaarheid en de passagiersinformatie te vergroten en het onderhoud te vergemakkelijken.

De Metro’s

De vloot zal bestaan uit 30 vijf-wagentreinen voor lijn 10 (76m lang) en 14 vier-wagentreinen voor lijnen 7bis en 3bis (60,86 m lang). Deze eerste 44 treinen hebben een bestuurderscabine. Elke trein zal in “boa” -configuratie zijn met moderne passagiersinformatiesystemen, grote erkers en thematische, 100% LED-verlichting. De treinen bieden ook een aangename, veilige reiservaring, met een verwarmings- en airconditioningsysteem, USB-aansluitingen voor het opladen van mobiele apparaten, videobeschermingscamera’s in de hele trein, enz.

Wie bouwt wat?

Ongeveer 2.300 mensen bij Alstom en Bombardier, waaronder 700 ingenieurs, zullen aan het project werken als onderdeel van het consortium. De twee locaties Valenciennes (Alstom) en Crespin (Bombardier) zullen respectievelijk de complete treinen samenstellen om de uitdaging van industriële capaciteit aan te gaan. Alstom en Bombardier zullen verantwoordelijk zijn voor studies, ontwerp, treinassemblage, testen / validatie en certificering.
De locaties van Alstom zullen de motoren (Ornans), tractiekettingen (Tarbes), elektronica aan boord (Villeurbanne) en IT-veiligheidssystemen (Aix en Provence) ontwikkelen en produceren. De site van Bij Bombardier in Crespin ligt verantwoordelijk n voor het ontwerp van de mechanische componenten van de treinen, zoals het ontwerp van de carrosserie en het ontwerp en de productie van de draaistellen, evenals het airconditioningsysteem en alle componenten die bijdragen aan het ontwerp van de interieurindeling om te zorgen voor passagierscomfort, zoals verlichting, stoelen, configuratie van de ruimte en lambrisering. Bron: Altom en Bombardier